Ann Christin lærer folk å puste riktig

PUST: Ann Christin Hansen Løberg har utdannet seg til å pusteteknikkveileder, og er nå igang med å tilby sine tjenester. Foto: Jo E. Brenden

PUST: Ann Christin Hansen Løberg har utdannet seg til å pusteteknikkveileder, og er nå igang med å tilby sine tjenester. Foto: Jo E. Brenden

– Riktig pust er livsviktig, sier Ann Christin Hansen Løberg. Hun pådro seg fysiske og psykiske plager da hun møtte veggen på jobben.

DEL

Ute i veikanten i Øståsvegen i Øvre Vang står det et skilt i veikanten med påskriften «Pusteteknikk».

Inne på låven har et tidligere grise- og hønehus blitt omgjort til et behandlingsrom.

Her driver Ann Christin Hansen Løberg firmaet «Pustens Effekt».

Overflatisk pust

– Jeg jobbet som frisør, og gikk på den berømte veggen for 20 år siden. Den gang var ikke utbrenthet en diagnose folk hadde et forhold til, men det var stresset som tok meg, erindrer Ann Christin.

Smellen ble starten på en tung periode i livet hennes:

– Jeg opplevde depresjon og angst. Jeg husker at jeg hadde vasket klær og la de nyvaskede klærne utover spisestuebordet. Men jeg var så langt nede at jeg ikke hadde peiling på hvordan jeg skulle klare å få klærne fra bordet og inn i skapet.

Etter et livsforandrende møte med professor og stressforsker Arne Holen begynte hun å tenke over sin egen helse.

Og når hun leste boken «Pusten, hvordan puste deg trygg, sunn og avslappet», skrevet av Annette Aarsland og Nina Hanssen, så fant hun ut av hun ville utdanne seg til pusteteknikkveileder.

– Gjennom kurs hos Aarsand lærte jeg meg å bli bevisst på pusten og hva et godt pustemønster har å si for kroppen.

OMGJORT: Et tidligere grise- og hønehus er blitt behandlingssted. Foto: Jo E. Brenden

OMGJORT: Et tidligere grise- og hønehus er blitt behandlingssted. Foto: Jo E. Brenden

Ann Christin er overbevist om at riktig pust har enormt mye å si for helse og velvære:

– Vi puster for fort. Man må puste med hele magen. Og de fleste puster med øvre del av brystet og bruker dermed bare den øvre delen av lungene. Det blir en overflatisk pust, hvor en spenner nakke, skuldre og bryst, mens mellomgulvsmuskelen blir stående i ro. Resultatet er dårlig bevegelse i de indre organene og tarmene.

Kvitt angst og uro

Hun har allerede tatt imot mange klienter på gården i Øvre Vang. Ann Christin brenner for å finne fram til en god hverdagspust, og klientene får både teoretisk kunnskap og innføring i praktiske tekniker:

– Mange sier at de har blitt kvitt angst og indre uro, og er ikke lengre anspente i hverdagen. Mange opplever at man får bedre konsentrasjon og bedre hukommelse.

– Hva kan vi gjøre selv?

– Bruk pusten til å roe ned. Om man for eksempel skal inn i et viktig møte kan en bruke pusteteknikker som gjør at man ikke stresser seg opp. Man ender opp med å håndtere situasjonen bedre. Og man kan utføre pusteøvelser mens man sitter i bilen som bidrar til at man lettere finner roen.

Hun tar i mot folk på gården, har små grupper eller oppsøker firmaer:

– Et firma i Hamar har benyttet seg av mine tjenester, og lederen klarte å finne fram til teknikken som fikk han til å roe ned i en hektisk hverdag. Han kunne fortelle at han sov bedre og følte seg mye mer uthvilt.

I VEIKANTEN: Ute i veikanten viser skiltet veien til en bedre pusteteknikk.

I VEIKANTEN: Ute i veikanten viser skiltet veien til en bedre pusteteknikk.

Artikkeltags