Megazone er blitt en megasuksess

    Av
    Artikkelen er over 3 år gammel

    Laserlekeplassen Megazone er blitt en bedre butikk enn forventet for eierne av Bowling 1 i Elverum.

    DEL

    Sist helg var det ett år siden Bjørge Furuheim og Magnar Frøhaug på Bowling 1 lanserte det nye tilbudet Megazone.

    Dette er et konsept der to lag kjemper mot hverandre med laserlekevåpen, i et mørkt og røykfullt lokale.

    Det handler om å treffe motstanderlaget flest mulig ganger, og selv å bli truffet minst mulig.

    – Det har gått veldig greit, fastslår Bjørge Furuheim.

    – Da vi åpnet, hadde vi ikke peiling på hva vi kunne forvente – utover at vi hadde trua på dette. Men det har gått over all forventning, fortsetter han.

    Helt vilt i starten

    Duoen Furuheim og Frøhaug eier halvparten hver i Elverum Bowling AS. For 13 måneder siden tok selskapet over driften av Bowling 1 i Elverum, som inntil da hadde vært drevet av et selskap eid av kjeden.

    De nye eierne hadde for øvrig jobbet i dette selskapet i flere år.

    Første grep etter eierskiftet var å investere 600.000 kroner i Megazone-konseptet.

    Anlegget ble plassert i den tidligere biljardhallen i Bryggeriets svære underetasje. Interessen har vært enorm fra første dag.

    – De første par månedene var helt ville! Nå føler vi at det har stabilisert seg på et mer normalt nivå, sier Furuheim, som er daglig leder i driftsselskapet.

    Bidro til god sommer

    Det første driftsåret budsjetterte man med 45.000 kroner i månedlig omsetning fra Megazone.

    Den faktiske omsetningen har i gjennomsnitt ligget på 60.000-70.000 kroner i måneden, med over 100.000 kroner den beste måneden.

    Megazone er dermed blitt en meget viktig del av driften ved Bowling 1 i Elverum, som totalt omsatte for 4,6 til 4,7 millioner kroner i 2014. Det var omtrent som budsjettert – men med en større andel laser og en mindre andel bowling enn forventet.

    – Sommeren 2014 var et sorgens kapittel for norske bowlinghaller, fastslår Furuheim, og tenker på det fine været.

    – Da var laser med på å dra totalomsetningen vår opp på et godt nivå, fortsetter han.

    – Jeg husker at det var flere som kom hit og spilte laser før de dro på Sagtjernet. Her ble de svette før de skulle bade, supplerer Magnar Frøhaug.

    Kunder i alle aldre

    Men hvorfor har laserlek blitt så populært i Elverum?

    – Uansett om du er liten eller stor, så er det moro! Det er et adrenalinkick, sier Furuheim.

    – Vi har hatt tre generasjoner her, som har spilt sammen. Og vi har hatt barnebursdager, utdrikningslag og firmasamlinger. Og noe av det råeste jeg har sett var da A-laget til Elverum Håndball var her, forteller han, og legger til at en ikke navngitt spiller var «helt vill i blikket» da han var ferdig.

    Driverne har ikke fått noen negative tilbakemeldinger på at de tilbyr et spill som handler om å skyte hverandre.

    – Nei, ingenting. Men vi prøver å være bevisste på begrepsbruken vår. Vi sier at du tagger folk, ikke at du skyter dem. Jeg sammenligner det litt med sisten, bare at du bruker laser i stedet for å slå de andre på skuldra, sier Furuheim.

    – Og i stedet for å sitte hjemme og spille litt på kanten dataspill, er dette et fysisk utfordrende tilbud, sier Frøhaug.