Motorsyklister mest utsatt i trafikken - her er tre livsviktige råd

UTSATT: Ifølge Trygg Trafikk er motorsyklister blant de mest utsatte i trafikken. Foto: Colourbox
Med 96 drepte og til sammen 596 hardt skadde de siste fem årene er fortsatt motorsyklistene blant de mest risikoutsatte trafikantene i Norge. Her er tre råd for en tryggere motorsykkelsesong.
(Ringsaker Blad) – Vi ser en tydelig, langvarig nedgang i ulykker for andre trafikanter, men motorsyklistene henger ikke med i utviklingen. I stedet står ulykkestallene for MC i praksis på stedet hvil, forteller Bård Morten Johansen MC-entusiast og seniorrådgiver i Trygg Trafikk i en pressemelding.
Det er også Trygg Trafikk som kommer med tallene og råd for motorsyklistene foran sesongen.
Hele 3 av 4 utforkjøringsulykker på motorsykkel skjer i sving, forteller Johansen.
– Dette er faktisk et større problem enn kollisjoner i kryss. Det som gjerne skjer er at du som fører stivner av skrekk når du merker at du ikke behersker svingen. Kommer du inn i en sving der du har mindre kontroll enn du trodde, må du slippe gassen. Da mister du motorkraften og dermed svinger sykkelen lettere, råder han.
Tre gode råd
For å gjøre inngangen på sesongen litt tryggere, har Trygg Trafikk tre tips til førerne.
1. Gi deg selv en liten tilnærmingsperiode for å få tilbake godfølelsen.
– Du skal være herre over kjøretøyet. Da handler det mye om å finne tilbake til godfølelsen. Finn den gode sittestillingen, kjør svingene like godt og sørg for at du bremser like godt som du gjorde i fjor. Delta gjerne på kurs, foreslår Johansen.
2. Husk at vårslippet medfører spesielle utfordringer.
– Det ligger igjen mye sand og stein etter vinteren. På våren skifter også været fort – det må du være forberedt på. Selv i godt vær kan det være glatt i skyggepartier. Vis deg frem, vær synlig, og ikke havn i blindsonen til biler, busser eller lastebiler, fortsetter han.
3. Vær ekstra forutsigbar i møte med motorsyklistene. Dette rådet er til alle som møter motorsykler i trafikken.
– De som kjører bil har ofte problemer med å vurdere fart og avstand til motorsykkelen siden den blir litt liten i trafikkbildet. Man tror ofte at motorsykkelen er lenger bort og kommer i lavere fart enn den i praksis gjør. Ikke kjør ut i krysset før du er 100% sikker, avslutter Johansen.