Derfor tror de på flere musikkjobber i Norge

BEHOV: Studieansvarlig for Music Business ved Høgskolen i Innlandet, Rune Johannessen, og Sony Norge-direktør, Lena Midtveit, tror det er en framtid for mange ungdommer som velger å utdanne seg til jobber i musikkbransjen.

BEHOV: Studieansvarlig for Music Business ved Høgskolen i Innlandet, Rune Johannessen, og Sony Norge-direktør, Lena Midtveit, tror det er en framtid for mange ungdommer som velger å utdanne seg til jobber i musikkbransjen. Foto:

Etter kutt og omstilling er optimismen tilbake i norsk musikkbransje. Budskapet ble formidlet til musikkstudenter under storkonferanse i Hamar kulturhus.

DEL

– Interessant og unikt innblikk i hvordan musikkbransjen tenker og jobber. Vi får mye informasjon som ikke finnes på Google, sier musikkstudentene Christopher Holmberg og Samuel Mackegård.

Begge drømmer om en karriere i musikkbransjen. Og i 2018 er det langt fra helsvart i en bransje som har gjennomgått litt av en omstilling.

– Framoverlent

Hamar kulturhus fylles med store aktører fra musikkbransjen og utdanningsinstitusjoner i Norge og Sverige under «Music Business Convention».

Siden 2012 har Handelshøgkolen Innlandet vært deltaker i flere interregionale prosjekter innen music business. Og i Hedmark har man gått i tospann med Karlstads universitet de siste 6 årene.

– Konferansen er avslutningen av et treårig prosjekt. Nå går vi inn i et nytt prosjekt fra 1. september, sier studieansvarlig for Music Business ved Høgskolen i Innlandet og Interregprosjektansvarlig, Rune Johannessen.

Interreg-prosjektene har stått i kø de siste 18 årene, og nå ble det klart at det blir tre nye år etter at man har bevilget 2,4 millioner Euro til et nytt prosjekt som tar for seg forskning i musikkvirksomheter, utvikling av utdanning i Norge og Sverige og overføre kompetanse til aktører i musikkbransjen.

Johannessen har lang fartstid bak seg i musikkbransjen før han tok seg jobb i utdannelsessystemet:

– Da jeg tok meg jobb på høgskolen dukket stadig spørsmålet opp: «Har du samvittighet til å utdanne folk til arbeidsledighet?» Da befant norsk musikkbransje seg i en krise og man opplevde knekken mellom sviktende inntekter og overgangen til en ny digital tidsalder. Ja, studentene har valgt å inn i en tøff bransje, men i Norge har man aldri tjent så mange penger på musikk som man gjør nå. Det gjøres nyansettelser og det er behov for ny kompetanse, sier Johannessen.

Han mener utdanningen i Hedmark er framoverlent:

– Vi er veldig dynamiske og prøver hele tiden å tilpasse oss til hva bransjen trenger om tre år. Og vi lykkes, for jeg møter stadig tidligere studenter som er i interessante jobber når jeg er rundt omkring på bransjetreff, sier Johannessen.

Tøff tilpasning

En av dem som skal ansette er Sony Norge-direktør Lena Midtveit. Hun var med på konferansen i Hamar og snakket om overgangen som musikkbransjen har vært igjennom og som de fortsatt befinner seg i:

– Vi har måttet tilpasse oss, men det går bra i bransjen vår nå. Men det har vært en ekstremt spennende reise. Og vanvittig lærerikt, sier Midtveit til Hamar Dagblad.

– Hva er veien videre, tror du?

– Vi må bare være innstilt på at alt kan skje. Plutselig kommer et skifte som gjør at forbrukerne vender seg en annen vei i forhold til det formatet de har brukt lenge. Da må vi bare lære hvordan vi skal kommunisere og nå fram til forbrukerne, og vi må fortsette å lage godt innhold. Ting forandrer seg fort, og da kommer vi til å trenge kompetanse, sier Midtveit.

Aldri før har det vært utgitt mer musikk i Norge. Det fører til ansettelser:

– Hos Sony har vi gått fra en til seks personer som jakter talenter. Vi søker overalt; word-to-mouth, tråler Soundcloud, YouTube og chatgrupper og er til stede der hvor musikk framføres, sier Midtveit.

Derfor mener hun at ungdom som tar musikkstudier er verdifulle:

– Jeg synes det er gøy å møte studenter, og skryter veldig av dem. For jeg vet at jeg kommer til å møte mange av dem i bransjen framover.

Wonder-manager

Mange spennende foredrag under konferansen.

En av foredragsholderne i Hamar kulturhus var Keith Harris. Han har vært en del av musikkbransjen siden 1974, jobber med å bygge opp en internasjonal musikkmanager-organisasjon og er fortsatt i dag manager til den kjente artisten Stevie Wonder.

Han mener det er på tide at man går bort fra å verdsette musikken i kroner, og isteden ser på tidsbruken.

Han har en konsulentrolle i Storbritannias svar på Grammo, PPL. Der mottas det 30.000 nyutgivelser hver uke. Alle disse kjemper om folks oppmerksomhet:

– Som mennesker har vi mangel på tid. Hvordan skal musikken vinne folks oppmerksomhet? Den opprinnelige ideen var at da musikken ble digital så ble tilgangen lettere og man kuttet ut et mellomledd. Men i kampen om å nå fram har mellomleddet snarere har blitt viktigere enn noensinne, sier Harris, med adresse til studentene som ønsker seg en rolle i musikkbransjen.

– Fra et artistperspektiv, har det blitt en lettere eller vanskeligere tilværelse dag?

– Det er lettere å tjene litt penger, men å få det til å bli et levebrød er vanskeligere. Og det er heldigvis fortsatt vanskelig å bli blant de største, for jeg håper at det fortsatt er slik at de som jobber hardt og leverer kvalitet er de som til slutt oppnår folks oppmerksomhet.

Artikkeltags