– Vi håper så mange som mulig vil benytte seg av denne muligheten. De som ikke leser Østlendingen så ofte kan nå få et innblikk i hva vi leverer hver dag, helt kostnadsfritt, sier ansvarlig redaktør og daglig leder Truls Sylvarnes.

Leserne som tegner seg for gratis tilgang, vil bli bedt om å logge inn med aID. Hvis man ikke har en bruker fra før, må dette opprettes.

Du trenger ikke oppgi betalingsinformasjon, og det vil ikke bli trukket penger når tilgangen løper ut i februar.

– Akkurat nå betyr det for eksempel at du vil kunne lese alt det siste om bortføringssaken i Tolga, en sak som vekker enorm interesse. Ellers jobber vi selvsagt hver dag med å finne spennende historier og nyheter fra lokalsamfunnet der våre lesere bor.

Eksklusivt for abonnenter

Tilbudet gjøres i forbindelse med at Østlendingen gjenoppretter krav om at man må være innlogget abonnent for å få tilgang til eksklusivt innhold.

Fra 28. desember og frem til torsdag 6. januar har alle plussartikler i Østlendingen vært tilgjengelig for alle. Dette skjedde som en konsekvens av at Østlendingen tjenesteleverandør Amedia ble rammet av et dataangrep.

– Da systemene våre ble rammet, ble tilgangen til plussartikler rutinemessig åpnet for å sikre at alle abonnenter får tilgang til journalistikken de har betalt for. Nå vet vi at vi er i stand til å gi abonnentene som har betalt trygg tilgang til journalistikken. Samtidig gir vi altså andre muligheten til å lese oss gratis ut januar, sier Sylvarnes.

Abonnementssystem nede

Flere systemer er fortsatt rammet av dataangrepet mot Amedia, som er eier og tjenesteleverandør for norske lokalaviser over hele landet.

Dette har enkelte konsekvenser for eksisterende abonnenter. Blant annet er det på nåværende tidspunkt ikke mulig å si opp abonnementet.

– Vi har fortsatt ikke tilgang til vårt abonnementssystem. Dette betyr blant annet at det ikke er mulig å si opp abonnementet på nåværende tidspunkt, og det er heller ikke mulig å bli abonnent på vårt felles abonnementsprodukt +Alt. Dette jobber vi fortsatt med å finne løsninger på så snart som mulig. Vi ønsker at det skal være så enkelt som mulig både å kjøpe og å si opp abonnementet sitt på våre aviser, sier konstituert forbrukermarkedsdirektør i Amedia, Carl Gustaf Eriksson.

Her er noen av de viktigste sakene vi har publisert de siste dagene som du nå kan lese:

Les også

Alt som kunne gå galt, gikk galt

Les også

Gustav (43) mistet sin kjære Elin: – Prøver å finne mening i det meningsløse

Les også

Livet etterpå

Les også

Mistet datteren etter koronavaksine: – Ingen skal behøve å begrave ungene sine