– Det er forferdelig at meieriet skal legges ned, sier Ivar Hugubakken fra Tynset.

Han har tatt turen til meieriet på Tolga med sin meieribil i veteranklassen.

– Dette er siste gang meieribilen min står ved et samvirkemeieri her i Nord-Østerdal, stadfester han.

Tynset Meieri

Den gamle meieribilen «Nr. 11», en Mercedes-Benz fra 1954, er den eneste som er igjen av Tynset Meieriets gamle lastebiler.

– De andre bilene er nok blitt sauehengere, humrer Hugubakken.

Han fikk lastebilen av klubben, som i sin tid fikk den av Aksel Haagaas på Tynset.
Det var onkelen til Ivar, Nils Hugubakken, som blant annet kjørte meieribilen i sin tid. Nils og kona, Dorthea (født Moen), jobbet begge ved meieriet på Tynset og fikk begge utmerkelse for lang og tro tjeneste i meierisamvirket.

Utmerkelsene, i form av små melkespann med inskripsjoner, står prydelig på bilens dashbord.

Onkelen jobbet ved meieriet fra 1937 fram til han gikk av pensjon, og tanten fra 1944 til 1975.

– Jeg husker godt jeg var med onkel på Saval-runden og lempet mjølkespann, mimrer Ivar. Jobben som mjølkelemper gikk på rundgang mellom gårdene, og lønnen lå på rundt 30,- kroner den tiden Ivar var med midt på 1970-tallet.

Kommunikasjonsmiddel

På gulvet i bilen står pengeveska med billetter, samt et par/tre utgaver av gamle melkeflasker.

Melkebilen fraktet nemlig både passasjerer og varer foruten melkespann, og var en viktig livsnerve mellom gårder og sentrum i distriktene før i tiden.
Ivars bil er registrert for åtte personer.

Den gamle traveren blir liten i sammenlikning med dagens store, skinnende tankbiler. Mange av tolgameieriets sjåfører kom løpende til for å forevige den gamle sliteren under tolgabesøket.

Når meieriet på Tolga blir lagt ned, lover Tine at en stasjon for dagens melkebiler fortsatt skal bestå i Nord-Østerdal.

Kanskje blir det et besøk av Tynset-bilen senere allikevel? Hvem vet?