Lenge før Therese var en annen osing Norges største kjendis

Artikkelen er over 2 år gammel

Lenge før Therese Johaug ble Norges store skikjendis var en annen osing Norges største musikkjendis.

DEL

Lokale nyheter – 5 kr for 5 uker

Sigmund Groven hadde et nært vennskap og tett samarbeid med Johan Øian som ble kjent over hele landet for sine klaveroverganger i Meloditimen.

SE VIDEO I HØYRE VINDU

Fredag feiret han musikeren og komponisten sammen med Kringkastingsorkesteret, skoleelever fra Tolga og Os, lokale musikere Marianne Pentha, Tone Hulbækmo og Hans Fredrik Jacobsen, pianist Tor Espen Aspaas og, ikke minst, en Oshall med nesten 1.000 publikummere.

– Johan var kanskje den største musikalske kjendisen i landet vårt på den tiden, sa han.

SE BILDER FRA FEIRINGEN: Feiret trollmannen fra Os

Musikalsk trollmann

Groven var full av godord om både musikeren og mannen Johan Øian.

– Jeg vil kalle ham trollmannen fra Os.

Dirigent for KORK, Terje Boye Hansen skrøt også av jubilanten. Han synes det er trist at komponistene sjelden blir så kjent som tekstforfatterne og mener det er på tide noen samler en bok med melodiene til Øian.

– Og da skal det stå MELODIENE TIL JOHAN ØIAN, og tekst av Alf Prøysen, smilte han.

Pianist Tor Espen Aspaas, som hadde fått det ærefulle oppdraget å lage klaveroverganger til feiringens egen meloditime synes han er privilegert som fikk muligheten til å sette seg inn i musikken til Øian. Han er spesielt imponert over det brede spekteret Øian hadde. Et spekter han fikk vist godt fram i sine klaveroverganger, hvor han tok tak i temaet fra en melodi og bygget en bru over til neste mens programlederen presenterte de.

– Det er utrolig hvordan den mannen bare åndet musikk, sa han.

– Øver mellom numrene

Aspaas beskrev klaverovergangene til Øian som en form for musikalsk offentlig kommunikasjon.

Og på samme måte som andre som populariserer kunst hadde Øian også sine kritikere. Mange musikkjennere var negativ til «klimpringen» mellom symfoninumrene i Meloditimen. Konferansier Heyerdahl fortalte blant annet om et brev NRK hadde fått fra en ivrig lytter.

– Meloditimen var hennes favorittprogram, men måtte de ha denne pianisten som øvde mellom numrene hele tiden?, sa han.

Tone Hulbækmo var også med og hyllet Øian. Faren hennes hadde vært orgellæreren til Øian, og han hadde invitert henne til å opptre på NRK da hun var 12. Fredag sang hun igjen melodiene hun sang med ham den gangen.

Artikkeltags