Elektrifiserer hele Rørosbanen

ELEKTRIFISERING AV RØROSBANEN: Karin Andersen og Lars Haltbrekken i SV vil ha elektrifisering av Rørosbanen inn i NTP.

ELEKTRIFISERING AV RØROSBANEN: Karin Andersen og Lars Haltbrekken i SV vil ha elektrifisering av Rørosbanen inn i NTP. Foto:

Karin Andersen og Lars Haltbrekken i SV tenker nasjonalt når de i Nasjonal Transportplan vil ha inn elektrifisering av hele Rørosbanen.

DEL

Vær hjemme selv om du er borte. Lokale nyheter – 5 kr for 5 uker

– Om vi politikere virkelig vil ha gods over fra veg til bane, må planene om elektrifisering av Rørosbanen virkeliggjøres. Den er de lange transportene som er viktige, fra Nord-Norge til Europa. Da er elektrifisering av Rørosbanen det mest effektive tiltaket, sier Karin Andersen, stortingsrepresentant fra Hedmark SV. Haltbrekken fra Trondheim er førstekandidat i Sør-Trøndelag SV.

Det er i Nasjonal Transportplan (NTP) vedtatt at strekningen Hamar-Elverum (Rørosbanen) og Elverum-Kongsvinger (Solørbanen) elektrifiseres. Dette for å gjøre det raskere og mer miljøvennlig å transportere gods, hovedsakelig tømmer, til Sverige.

– Vi i SV vil prioritere hele Rørosbanen, fra Hamar til Støren. Det vil gi godstrafikken en kortere og rimeligere strekning å kjøre godset på, for Rørosbanen går lavere enn Dovrebanen. Det betyr også at persontrafikken får bedre vilkår. Og innbyggerne i Østerdalen slipper den farlige tungtrafikken, sier Andersen.

Å elektrifisere Rørosbanen vil koste omkring 3,6 milliarder kroner.

Hva er det som prioriteres ned?

– SV vil nedprioritere store sentrale vegutbygginger, og heller satse på kollektive løsninger i hele landet. Vi vil flytte penger fra de sentrale vegutbyggingene og bomfinansiering til jernbane. Fordi det er nødvendig og moderne, sier Andersen.

Det har vært krav om elektrifisering av Rørosbanen i mange år. Hvorfor vil det seg ikke?

– Det har kommet mange innspill fra regionen, men lite trykk. En får ikke jernbane av å prioritere veg først alltid. Har ikke sett at Ap og Sp har prioritert dette heller. Det må de. Resten av landet har ikke innsett at dette er en god og viktig nasjonal løsning. Regjeringen bygger veg med begge henda, men vi skal ha gods over på jernbane først, sier Andersen.

I dag er Dovrebanen elektrifisert. Med utbygging av dobbeltspor til Lillehammer, mener Andersen at trykket vil være stort på Hamar og Lillehammer. Med elektrifisering av Rørosbanen har Sør-Norge i praksis et dobbeltspor mellom Hamar og Trondheim.

Artikkeltags