Gå til sidens hovedinnhold

Vant nettets Oscar

Artikkelen er over 8 år gammel

– Klart vi reiser til prisutdelingen! sier daglig leder Are S. Vindfallet i Making View etter at det ble klart i forrige uke at de har vunnet nettets Oscar-pris, Webby Awards.

Blant 10.000 bidrag fra alle statene i USA og 60 nasjoner er nettløsningen til Hamar-firmaet Makin View, som vises på Visit Norways nettsider, kåret til vinner av den prestisjetunge «Best Home/Welcome Page»-kategorien i Webby Awards.

Gjev kategori

– Ikke verst for et lite firma i Grønnegata i Hamar, sier daglig leder Are S. Vindfallet, og smiler bredt.
Han og makker Lars Schrøder reiser dagen etter 17. mai-feiringen for å delta på den stjernespekkede utdelingen i New York 21. mai.
Utdelingen samler ikke bare de beste hodene innen nettindustrien, men hit kommer også Hollywood-stjernene for å kaste glans over det påkostede arrangementet.
Visit Norway var også nominert i kategorien «Best use of Video or Moving Image»:
– Men å vinne «Best Home/Welcome Page» henger jo høyest av alt! Det er en kategori som tidligere er vunnet av Facebook, iTunes, Yahoo og alle de store merkenavnene. Det sier seg selv at hos vår oppdragsgiver, Visit Norway, er stemningen god om dagen.
I Home Page-kategorien kjempet Visit Norway og gutta på Hamar mot Sesame Street Muppets, HarpersBazaar, General Electrics og spesialeffekt-giganten Hellohikimori.
– Vi slo dem alle; Også GE – en av verdens største selskaper! sier Pål Vindfallet entusiastisk.

Red Bull-samarbeid

Det som imponerte Webby Awards var bruken av det Hamar-utviklede verktøyet SkyCam. Man kan ved hjelp av mus eller piltaster se spektakulære naturbilder fra Norge i 360 grader.
Nylig ble det klart at hamarsingene også har klart å utvikle et lettvektsvideosystem som kan fange 360-graders video. I inntil 4K-oppløsning – fire ganger HD-kvalitet.
– Vi har noen overraskelser på gang. Blant annet har vi laget en spektakulær produksjon fra Lofoten, som vi regner med vil gjøre at Visit Norway kan stille med nok en sterk nominering til neste år, sier Are S. Vindfallet.
Og: I disse dager samarbeider Making View intensivt med energidrikkeprodusenten Red Bull, som tente på 360-videoteknologien.

Kommentarer til denne saken