Virksomheten på Brøttum drar inn viktige kroner for konsernet. Langt fra alle gjør det like bra som Moelven Treinteriør.

– Vi utfyller hverandre godt i Moelven-konsernet. Moelven Treinteriør merker også eurokrisen, men svingningene er ikke like store for oss som mange andre, verken i positiv eller negativ retning. Her er tallene forholdsvis stabile. Vi selger 500 000 kvadratmeter gulv årlig, og har funnet vår plass i markedet. Vi er markedsledende på heltregulv i furu og gran, forteller daglig leder Bjørnar Berge.

Han sitter også i ledelsen i Moelven Eidsvoll og Moelven Langmoen. Der merkes import og vanskelige tider mer enn på Brøttum.

Moelven Treinteriør selger ikke bare gulv til det norske markedet. De er også store i Sverige, i tillegg til at de er til stede i både Danmark, Island og Japan.

– Selv om kostnadsnivået her i Norge er høyt har vi konkurransedyktige priser og kan skilte med et produkt av god kvalitet. Selv i dårlige tider har Moelven gjort det bra i forhold til konkurrentene. Da finanskrisen kom økte vi volumet. Det har en sammenheng med at folk da gjerne velger trygge og gode produkter.

Prisene på heltregulv ligger på omtrent samme nivå som for 22 år siden. Å drive rasjonelt og gjøre de rette valgene har derfor vært særdeles viktig. Det har man klart på Brøttum.

Driftssjef John Magnar Skjeltorp ser positivt på årene som kommer.

– Fortsetter vi på samme måte vil det absolutt være en plass for oss i markedet. Klarer vi å produsere 700 000 kvadratmeter gulv innen fem til ti år skal vi være veldig fornøyde med det.
Fornyer seg

Skjeltorp mener at evnen til å stadig utvikle produktene videre er en viktig grunn til at Moelven Langmoen har lyktes.

– Vi kan ikke ha det samme nå som da bestemor kjøpte sine gulv. Vi har stadig nye ting på gang, blant annet i forhold til overflatebehandling. Design er også viktig, derfor har vi med stor suksess satt i gang et designprosjekt. Det har løftet sortimentet vårt og skapt oppmerksomhet. Gjennom flere år har det vært en negativ trend i forhold til bruk av tre, men den ser det ut til at vi har klart å stoppe. Røffe produkter er i skuddet igjen, sier Skjeltorp.