Nastaran fronter Adidas' løpekampanje

AMBASSADØR: Elverumsjenta Nastaran Marie Kowkabi er en av ti norske jenter som fronter den nye løpekampanjen til Adidas.

AMBASSADØR: Elverumsjenta Nastaran Marie Kowkabi er en av ti norske jenter som fronter den nye løpekampanjen til Adidas.

Av
Artikkelen er over 4 år gammel

Elverumsjenta Nastaran Marie Kowkabi (27) er plukket ut til å fronte Adidas’ nye løpesatsing.

DEL

Supertilbud: 5 kr for alt innhold på nett i 5 uker

Adidas lanserte nylig kampanjen My adidas Week, der målet er å inspirere hele Norge til å begynne å løpe mer aktivt.

Istedet for å kjøre de vanlige kjendiskampanjene, valgte de å rekruttere ti vanlige norske jenter, som andre kan relatere seg til og la seg inspirere av.

Jentene er alle forskjellige og fra ulike deler av landet, men de har det til felles at de har evnen til å inspirere andre.

Var skeptisk

Blant de ti norske jentene som ble plukket ut blant tusenvis av søkere finner vi Elverumsjenta Nastaran Marie Kowkabi.

Nastaran er 27 år gammel, student, ungdomsarbeider, plus size-modell og blogger.

Etter to ryggprolapser har hun vært nødt til å tilpasse treningen etter dagsformen, og da Adidas først spurte om hun kunne tenke seg å være en av deres løpeambassadører, var hun skeptisk.

– Jeg har tidligere fått beskjed om at løping er noe jeg bør være forsiktig med på grunn av prolapsen jeg har hatt i ryggen. Likevel var dette en mulighet jeg ikke kunne takke nei til. Å kunne bruke mine egne erfaringer til å inspirere noen andre der ute til å pushe seg selv litt hardere, eller til i det hele tatt å komme seg opp av sofaen, har for meg vært alfa omega, sier Kowkabi.

Vil endre holdninger

– I dagens samfunn assosieres det å være tykk med det å være usunn. Det florerer med slanketips overalt, og uansett kroppsform, størrelse og vekt, kommer man ikke unna presset om å passe inn i en norm satt av omgivelsene. Dette er noe jeg brenner for å endre. Tung trenger ikke nødvendigvis å bety treig, tykk trenger ikke å bety usunn og trening og fysisk aktivitet er noe vi alle trenger i hverdagen.

De siste årene har Nastaran fått en annen forståelse av kroppens fysikk.

Hun aksepterer seg selv sånn som hun er og bruker kroppen på en annen måte enn før.

– Hadde du bedt meg bli med på løpetur for tre år siden, hadde jeg antageligvis sett rart på deg og forklart at tyngdekraften ikke tillater slikt.

Løpekampanjen varer i ti uker, der hver av jentene får en uke med ekstra fokus.

– Jeg trener stort sett annenhver dag til vanlig, og det var ikke veldig annerledes denne uken. Da jeg normalt er vant til å trene på tredemøllen var den største foskjellen det faktum at jeg benyttet meg mer av omgivelsene.

I løpet av sin uke som Adidas-ambassadør fikk Kowkabi dele erfaringer og både oppturer og nedturer med kampanjens mange følgere.

– I løpet av uken skal vi inspirere og motivere andre, og min historie appelererer kanskje mer til dem som synes det er tungt å komme i gang fordi de er litt tyngre enn andre og fordi de kanskje har hatt en mindre aktiv hverdag, sier Kowkabi og understreker at det er viktig å sette seg selv små mål underveis, og belønne seg selv da man har nådd disse målene. 

– Jeg har nå meldt meg på dansing ved oppstart av nytt semester etter sommeren, noe som har vært et mål i seg selv. I tillegg har jeg også bestemt meg for å løpe halvmaraton i september.

Artikkeltags