Europas første nettbankkunde

DIPPEDUTT: Gotmar Rustad er glad i dippedutter og ble meget glad for den nye mobiltelefonen produktsjef Anne-Mette Johansen hadde med til jubilanten.<I>Foto: Osvald Magnussen </I>

DIPPEDUTT: Gotmar Rustad er glad i dippedutter og ble meget glad for den nye mobiltelefonen produktsjef Anne-Mette Johansen hadde med til jubilanten.<I>Foto: Osvald Magnussen </I>

Av
Artikkelen er over 12 år gammel

Fredag var det ti år siden Gotmar Rustad ble Europas første nettbankkunde, takket være Sparebanken Hedmark som var først ute både med telebank i 1994 og nettbank i 1996.

DEL

Begivenheten ble markert med kake, gave og blomster i bankens lokaler i Løten.
– Dette plasserer Løten midt i væla. Gotmar var Europas mest framsynte mann og svært mange har kommet etter. Sparebanken Hedmark vil gjerne være fremst på teknologi, samtidig som vi er stolte av å beholde den tradisjonelle nærheten til kundene, sa banksjef for Løten-Stange, Asbjørn Opaas.

60.000 brukere

– Sparebanken Hedmark har i dag 60.000 nettbankkunder, og 60 prosent av kundene mellom 20 og 29 år bruker nettbank. For 10 år siden var det bare 500.000 i hele landet som hadde tilgang på Internett og det tok litt tid å få kunder. I 1999 hadde vi 3.000 nettbankkunder. Først i 2001 tok det av og økte til 25.000, og i dag får i rundt 600 nye nettbankkunder hver måned, opplyser produktsjef nettbank og betalingstjenester, Anne-Mette Johansen.
I juni i år var Sparebanken Hedmark også en av de to første i Norge som startet med mobilbank. Videre framover tror Johansen at BankID er det som vil endre hverdagen mest. Det er en personlig elektronisk legitimasjon som blant annet gjør det mulig å inngå avtaler og signere på nettet.

OL-hjelp

Administrerende direktør Harry Konterud takker OL på Lillehammer for at Sparebanken Hedmark kunne komme først i løypa. Det bidro nemlig til at infrastrukturen og tilstrekkelig kapasitet kom på plass.
– Vi satset og har ikke tapt en krone verken på telefonbanken eller internettbanken, sier Konterud.
– Hvor mye har dere tjent på at kundene gjør mye av jobben sjøl på nettet?
Vi vet ikke hvor mange årsverk vi har spart. Dessuten er det et spørsmål hvor mye det har kostet å utvikle systemene. Jeg tror vi har tjent penger på det, men kundene har tjent mye mer.

Første kunde

Gotmar Rustad har vært databruker helt siden 1981. Han slo raskt til på telebanken da den kom, men etterlyste snart tjenester på Internett. Det var derfor ikke tilfeldig at han ble første kunde da nettbanken åpnet.
– Jeg ønsker å gå i banken når det passer meg, og ikke når banken er åpen, sier han.

Dippedutt

Gotmar Rustad erklærer at han er glad i dippedutter. Derfor strålte han som en sol da det viste seg at jubileumsgaven fra banken ikke inneholdt konfekt, men siste mote mobiltelefon og invitasjon til å bli mobilbankkunde.
– Dette er det råeste som finnes av mobiltelefoner. Jeg er mye på farten, så det vil bli fint å kunne bruke mobilbank. Jeg har kontoret med meg over alt, og nå blir jeg enda mer mobil, sier en fornøyd Gotmar Rustad.

Artikkeltags