Forbrukerrådet advarer<br>mot Hedmark Eiendom<br>sin forsikringspartner

LUKKER IKKE DØRA: Administrerende direktør i Hedmark Eiendom Nils Børresen selger Protector forsikrings eierskifteforsikring. - Vi anbefaler våre kunder å tegne forsikring hos dem, sier han. Arkivfoto: Jo E. Brenden

LUKKER IKKE DØRA: Administrerende direktør i Hedmark Eiendom Nils Børresen selger Protector forsikrings eierskifteforsikring. - Vi anbefaler våre kunder å tegne forsikring hos dem, sier han. Arkivfoto: Jo E. Brenden

Av
Artikkelen er over 11 år gammel

Direktør i Forbrukerrådet Erik Lund-Isaksen går nå ut og advarer mot eierskifteforsikringer fra Protector forsikring. Hedmark Eiendom som tilbyr Protectors forsikringer, ser betenkeligheter med selskapets virksomhet.

DEL

«Eierskifteforsikring er, mot betaling, å overlate ansvaret for eventuelle skjulte feil på boligen du selger, til et forsikringsselskap.»

Slik markedsfører Protector forsikring sitt tilbud. Nå går Forbrukerrådet ut og advarer forbrukere mot å ha noe med selskapet å gjøre.

Årsaken er at selskapet har meldt seg ut av det offentlige klagesystemet, og laget et eget klageorgan. Dette påstås å bestå av medlemmer forsikringsselskapet selv har plukket ut.

- Blir det litt David mot Goliat?

- Det blir i hvert fall mer av det enn nødvendig. Kjøper du en eierskifteforsikring hos andre en Protector kan du klage en eventuell sak inn for det offentlige Forsikringsklagekontoret, hvor blant annet vi er medlem. Denne ordningen har Protector trukket seg fra, sier direktør i Forbrukerrådet Erik Lund-Isaksen til ostlendingen.no.

- Ikke uproblematisk

Administrerende direktør i Hedmark Eiendom Nils Børresen er enig med Forbrukerrådet, i at det kan stilles spørsmål ved Protectors klagebehandling.

- Det kan virke betenkelig at de har trukket seg fra den offentlige ordningen og dannet sin egen. Dette er uheldig, sier han i en kommentar.

Protector forsikring begrunner ifølge Børresen overgangen til eget klageorgan med for lang behandlingstid i det offentlige.

- De burde heller satt inn et trykk for å få ned klagebehandlingen i det offentlige fremfor å melde seg ut å starte sitt eget klageorgan. Et klageorgan må være uavhengig, det er kun det markedet aksepterer, sier Børresen.

- Ryddige

Han skulle helst sett at Protector forholdt seg til Forsikringsklagekontoret på samme måte som andre selskaper. Til tross for dette mener Børresen at Protector som selskap fremstår som ryddige.

- Det er slik at forsikringsbransjen generelt ikke gir ved dørene og avviser saker for fort. Vi har tilfeller hvor Hedmark Eiendom har gått inn i saken og bedt selskapene se på sakene på nytt - også når det gjelder Protector, forklarer Børresen.

- Har du eksempler å vise til hvor Protector har snudd etter at Hedmark Eiendom har bedt dem se på saker på nytt?

- (stillhet) Altså, vi har et tilfelle hvor vi har bedt dem om å se på en sak på nytt. Den saken er oppe til ny behandling nå, sier Børresen.

Anbefaler Protector

Børresen anbefaler til tross for kritikken fra Forbrukerrådet, sine kunder å tegne forsikring hos Protector forsikring.

- Når jeg skal svare på om jeg vil anbefale Protector eller ikke må du se på hvem som er kunde. Protector tilbyr et en forsikring for selger. En som selger en bolig vil alltid tjene på en slik forsikring. Hvis noe uforutsett skulle dukke opp vil selskapet kjøre saken på vegne av ham, forklarer Børresen.

- For å balansere ut forholdet mellom kjøper og selger i en tvist, tilbyr vi også en såkalt kjøperforsikring. Den tilbys av et annet selskap og vil i tilfeller hvor det oppstår tvister representere kjøperen, fortsetter Børresen.

Han mener at dette bidrar til at stadig flere opplever å få rettferdig behandling i de tilfeller hvor det er tegnet eierskifteforsikring.

Ingen konsekvenser

Forbrukerrådets advarsler mot Protector vil ikke få noen konsekvenser for Hedmark Eiendom.

- På kort sikt vil ikke dette få konsekvenser for oss, så lenge Protector oppfører seg skikkelig. Vi vegrer oss ikke mot å si fra hvis vi mener Protector går for fort frem i sakene de behandler på vegne av våre kunder, sier Børresen.

Han presiserer vesentlighetskravet i lovgivningen på området.

- Det er mange som tror de har en sak, uten å ha det. Det er fra lovgivers side lagt vekt på et vesentlighetskrav. Det betyr at hvis du har kjøpt et hus til to millioner kroner og har et krav på tjue tusen - da har du ingen sak, mener Børresen.

Artikkeltags