Scener med Sunde

GODT STEMT: Øystein Sunde (t.v.) lytter, nikker og er godt fornøyd med Tom Steinar Lunds tolkninger av hans egne sanger.

GODT STEMT: Øystein Sunde (t.v.) lytter, nikker og er godt fornøyd med Tom Steinar Lunds tolkninger av hans egne sanger. Foto:

Av
Artikkelen er over 4 år gammel

– Jeg er i de beste hender, sier Øystein Sunde, som har latt Tom Steinar Lund få det musikalske ansvaret for «Det året det var så bratt», med Teater Innlandet.

DEL

Premieren på forestillingen over Øystein Sundes musikk og tekster har premiere i Hamars flunkende nye kulturhus 20. mars.

«Det året det var så bratt» skal da ut i Hedmark og Oppland på turné, med 30 forestillinger fram til 11. mai.

LES OGSÅ:

SAKEN FORTSETTER UNDER VIDEOEN:

Og bratt blir det, helt sikkert, og morsomt, både motstrøms og medstrøms, for det meste er kjekt å ha i Øystein Sundes verden hvor dine ører henger ned bare til du får høre Super-SS-Rally-Gt-Fastback-Hard-top-Sprint, men det vi lurer på nå, det er hvordan Jømnas Tom Steinar Lund har tenkt å håndtere musikkarven etter en 67 år gammel fremdeles spill levende legende, bokstavelig talt, etter som han fremdeles spiller, om enn nå, som han sier sjøl, med hyre fra NAV?

– Det bor et univers i sangskattene etter Øystein, jeg er ydmyk og glad for at jeg har fått denne tilliten, sier Tom Steinar, og kikker skrått opp på han som han snakker om, og som nikker blidt og imøtekommende tilbake i Teater Innlandets øvingsrom i Hamar kulturhus. På krakkene ved siden av oss har musikerne Birger Mistereggen, Sveinung Hovensjø og Joakim Svendsen tatt sete, og lyd leverer de, det skal øves med Sunde til stede i kveld, men det tilslaget der, på «Du måkke komme her og komme her», det er da ikke så helt etter boka til Øystein Sunde?

Har Tom Steinar Lund tenkt å søramerikanisere Sunde, på samma måte som han gjorde med Prøysen?

– Det blir noe der ja, sier Tom Steinar, og smiler.

– Øystein Sunde har vært en del av livet mitt siden jeg var 13 år gammel, han har oppdratt meg som så mange andre, også musikalsk, og jeg har hermet, men mens Øystein har en forankring mot nordamerikansk musikktradisjon, gikk jeg i søramerikansk retning. Når nord nå møter sør, i denne forestillingen, da tror jeg at det skal bli spennende. Sammen er vi huntonitt, sier Tom Steinar, gliser og kikker bort på Øystein som nikker bifallende.

– Tom Steinar Lund og musikkens hans har jeg hatt et forhold til i mange år. Jeg har sett og hørt hva han har fått til, med Trio de Janeiro, med Alf Prøysen, Vidar Sandbeck og Otto Nielsen. Da Janne Langaas i Teater Innlandet tok kontakt med meg, og fortalte at de ville lage en forestilling med mine sanger, med utgangspunkt i campingplassen som vokser fram der dansken med campingvogna møter en Stabburstrailer, da sa jeg ja, under den klare forutsetning, at Tom Steinar Lund fikk det musikalske ansvaret, sier Øystein.

– Har du sagt ja før?

– Til noe slikt?

– Ja?

– Nei. Men ingen har spurt før, heller, om å få lage den forestillingen som Teater Innlandet nå vil gjøre. Dette ser bra, spennende og profesjonelt ut, sier Øystein.

Arven etter Øystein Sunde, som fremdeles spiller og synger og turnerer, det er blitt et folkeeie som alle i dette landet har et forhold til.

Lista over alt Øystein Sunde har gjort og spilt, alene og sammen med andre, og fått av heder, ære utmerkelser for etter debuten med «1001 Fnatt» i 1970, samt innpå 30 millioner kroner på bok, tar hele blekkpatronen i en billig printer.

– Hvordan skal dette presenteres på en campingplass?

– Det har vær en utfordring, som regissør Trond Lie og jeg har jobbet mye med, sier Tom Steinar.

– Og regissøren har som kjent buken og begge endene, sier Øystein.

– Men vi har i hvert fall jobbet oss fram til en forestilling, som jeg vil kalle et musikkteater. Det er ingen dialoger her. De fem skuespillerne, Tom Styve, Ida Holten Worsøe, Tiril Heide-Steen, Stig Werner Moe og Knut Erik Engemoen, gjør en strålende jobb på campingplassen, sier Tom Steinar, som lover oss mye å glede oss over når kjente karakterer, biler, gjenstander, uttrykk og episoder fra Øystein Sundes univers møter oss på teaterscena.

Sandbeck-tolker Tom Steinar Lund har sagt at Pengegaloppen nok ble stående litt i vegen for Vidar Sandbecks mange andre sider.

Om Øystein Sunde har Jan Erik Vold sagt, og skrevet, at han nevner Sunde i samme åndedrag som Alf Prøysen. Skuespiller Magne Lindholm har skrevet, om Øystein Sunde, at «turbosmeden har en lengsel etter livets mening.

Dypt under alle de kjappe ordene til Sunde, ligger det en skremmende, filosofisk innsikt; Den ressursen som forbrukersamfunnet tærer aller mest på, er ikke oljen, men livets mening».

– Står en eminent gitarist og rimsmed i vegen for lyrikeren Øystein Sunde?

Øystein Sunde kikker bort på Tom Steinar Lund, som nikker, og sier, at forestillingen «Det året det var så bratt» forhåpentlig vil få fram et mer mangefasettert bilde av Sunde, også av lyrikeren med blåtonene, og samfunnsrefseren, som har valgt humoren som redskap.

– Som Vidar Sandbeck sa, om seg sjøl, sier Tom Steinar, så «ligg´ det itte i mitt lødd å fornye meg.» Det har Øystein gjort, i flere faser, men samtidig har han vært Øystein Sunde hele vegen. Det er moro å få den utfordringen det er å vise fram Øystein Sunde, i vår drakt og på vår måte.

– Kunne Øystein Sunde med fordel ha vært litt krassere, og ikke fullt så morsom?

– Det, sier Øystein Sunde, er jeg ikke så sikker på. Folk tar heller en skje Sanasol, enn en skje tran. De fleste skjønner uansett hva jeg mener.

Janne Langaas, sjef ved Teater Innlandet, vet at en oppsetning med Øystein Sunde er et av de bedre publikumsfrieriene som kan presteres her i innlandet, ja i hele landet.

– Vi setter veldig stor pris på at Øystein Sunde sa ja til våre planer om «Det året det var så bratt», og at Tom Steinar Lund ble med som musikalsk leder. Øystein har også vært veldig fin å spille ball med underveis, sier Janne Langaas, som gleder seg til premieren på en av de mer elleville campingplasser som noen gang er blitt etablert.

– Vi har allerede solgt 4000 billetter til denne forestillingen, som for øvrig blir oppført to ganger på Øystein Sundes hjemmebane, Sand i Nord-Odal.

– «Det året det var så bratt» kunne Teater Innlandet dratt på turné med landet rundt, et helt år?

– Vi tar vare på kulisser og alt, sier Janne.

LES OGSÅ:

Artikkeltags