Gå til sidens hovedinnhold

Skinnegangen henger i løse lufta

Artikkelen er over 10 år gammel

Mandag morgen sporet et tog av på Rørosbanen mellom Opphus og Rasta. Store vannmengder vasket vekk massen som skulle ha holdt skinnegangen på plass, noe som etter all sannsynlighet er årsaken til at toget sporet av. Toget kan ha holdt 120 km/t da det passerte stedet rasstedet.

Ulykken skjedde tre mil sør for Koppang stasjon, mellom Ophus og Rasta. Toget som sporet av var på veg fra Røros til Hamar. Ulykken skjedde ifølge politiet klokken 06.44.

Del på Facebook

Politiet, ambulansepersonell og brannvesen var raskt på stedet.

Se video nederst i saken!

Skinnegangen henger i løse lufta

Årsaken til at toget sporet av er etter alt å dømme vannmassene som har vasket vekk massen under skinnegangen. Ifølge NVE er det nettopp Hedmark som får hovedtyngden av nedbøren i dag, noe som medfører stor fare for flom og jordskred i hele fylket.

Vannføringen i en liten bekk nord for ulykkesstedet har tettet ei stikkrenne under skinnegangen. Dette har i sin tur medført at vannet tok med seg massen under skinnene over en strekning på 12-13 meter.

Etter å ha passert stedet hvor skinnegangen hang i løse lufta, har toget fortsatt rundt hundre meter før det stanset helt opp.

– Dette er ukjent for meg. Så langt har ikke vi blitt varslet om dette. Havari- og ulykkeskommisjonen jobber på stedet for å kartlegge årsaken til ulykken. Så langt ikke de uttalt seg om årsaken til ulykken, sier pressevakt hos Jernbaneverket Dag Svinsås.

Toget som sporet av hadde rutemessig avgang fra Røros klokken 04.26 i dag tidlig, og skulle ha ankommet Hamar klokken 07.46.

– Var på ulykkesstedet fredag

Jernbaneverkets banesjef for Rørosbanen Tor Rørosgård var mandag formiddag kjent med at vann hadde vasket ut vannmassene under skinnegangen. Han bekrefter at dette er årsaken til at toget sporet av.

– Vi har rutiner for sikring av skinnegangen ved store nedbørmengder. I forkant av dagens avsporing vurderte vi situasjonen til «grønn» beredskap. Det betyr at det er mye vann. Lokale vakter var på stedet fredag for å sjekke stikkrenna som nå har gått tett. Da var alt ok på stedet, sier Rørosgård.

– Lørdag sendte NVE ut nytt flomvarsel for blant annet Hedmark. Burde Jernbaneverket ha rykket ut på stedet til nytt?

– Vi følger med på situasjonen kontinuerlig og man kan kanskje si i ettertid at vi burde ha gjort det. Vi gjorde en ny vurdering av situasjonen i går og burde kanskje ha vurdert det annerledes, svarer Rørosgård.

Reduserte ikke hastigheten

Han forklarer at Jernbaneverket har to virkemidler ved situasjoner som dette.

– Det ene er å redusere hastigheten togene får lov til å holde. Det andre er å stenge sporet helt for trafikk.

– Reduserte dere hastigheten forbi ulykkesstedet som følge av helgens flomvarsel?

– Nei.

Rørosgård opplyser at fartsgrensa forbi ulykkesstedet er 120 km/t. NSB opplyser på sine nettsider at den aktuelle togtypen som var innblandet i ulykken har en toppfart på 140 km/t.

– Dette er et fint område, hvor det under naturlige omstendigheter er naturlig å holde 120 km/t, med mindre det forelå grunner til å gjøre noe annet enn normalt, sier Rørosgård.

– Og lokførerer hadde opplysninger om at han kunne kjøre som normalt?

– Ja, svarer Rørosgård.

Flere baner kan bli strengt

Jernbaneverket følger ekstra nøye med på toglinjene på Sør- og Østlandet som følge av det kraftige regnværet. I øyeblikket er Rørosbanen stengt.

Flere togstrekninger kan følge.

– Vi har innført «grønn» og «gul» beredskap på Sør- og Østlandet, sier pressevakt Dag Svinsås i Jernbaneverket til NTB.

Grønn beredskap innebærer økt aktsomhet og informasjonsinnhenting blant annet fra togledere. Gul beredskap betyr at toglinjene inspiseres gjennom såkalte visitasjoner og er siste nivå før rød beredskap – da togstrekningen stenges for trafikk.

– I øyeblikket har vi gul beredskap på strekningen Trolldalen-Flå, sier Svinsås.

Han forsikrer at Jernbaneverket holder spesielt utsatte partier under ekstra oppsikt.

– Vi har de siste par-tre uke stoppet trafikken på flere togstrekninger på grunn av usikre forhold, sier han.

– 31 personer om bord – 9 skadet

Hovedredningssentralen i Sør-Norge opplyser overfor Østlendingen at 31 personer var om bord i toget da det sporet av. To av disse er ifølge politiet NSB-ansatte.

Ifølge NSB har togsettet en kapasitet på 84 sitteplasser, noe som betyr at toget var i underkant av halvfullt da ulykken inntraff.

– En foreløpig oversikt viser at ni personer er skadet. Skadeomfanget er lettere og moderate skader, sier kommunikasjonsrådgiver Kari Anne Dobloug ved Hedmark politidistrikt.

Ulykken skjedde like ved fylkesveg 606 i Stor-Elvdal. Politiet opplyser at denne vegen vil være stengt mellom Opphus og Evenstad på grunn av etterforskning og øvrig arbeid på stedet.

– Lokalbefolkningen i området kan passere, sier Dobloug.

– Ingen alvorlig skadet

Hovedredningssentralen i Sør-Norge opplyser at ingen personer ble alvorlig skadet i ulykken.

– Vi har mottat melding om kun lettere skader som nakke- og ryggsmerter. Vi har ikke gjort noe med saken utover det. Det er ikke bedt om assistanse fra helikoptertjenesten, sier Andreas Bull ved Hovedredningssentralen.

Han opplyser at det er politiet og AMK-sentralen i Hedmark som håndterer situasjonen på egenhånd og at de således har full kontroll over situasjonen.

– Uskadde personer er tatt hånd om og blir samlet på Rena Hotell. Her er det opprettet evakuerte- og pårørendesenter. Her vil passasjerene møte politi og helsepersonell. De vil også få informasjon om hendelsen, omsorg og tilbud om samtale, sier Dobloug.

De skadde personene er fraktet til sjukehusene i Elverum og Hamar.

– Toget slang fram og tilbake

Passasjer på toget Jannika Grimbe sier til Østlendingen at hun lå og sov da ulykken skjedde.

– Jeg våknet med et rykk. Først merket vi at toget slang fram og tilbake. Helt plutselig sto togsettet ute i skogen. Mange passasjerer jamret seg og hadde åpenbart vondt i nakken og ryggen, sier Grimbe.

Hun forteller at det første passasjerene gjorde var å hjelpe hverandre.

– Vi måtte bare hjelpe på best mulig måte – der og da. Vi som ikke var skadet kom oss etter hvert ut av toget. Selv står jeg nå og venter på bussen som skal ta oss videre, sier Grimbe til Østlendingen klokken 07.45.

– Gjorde et hopp

Også Frode Olsen satt og halvsov da han merket at noe var galt.

– Toget gjorde et hopp og så smalt det. Toget skled på siden av skinnene før det stoppet, forteller Olsen, som var på tur fra Tynset til jobb på Hamar.

Selv satt han omtrent midt i toget som sporet av.

– Jeg skjønte raskt at noe var galt, men toget stoppet fort. Det var ganske rolig stemning, men det var tre damer som satt rett foran meg som fikk vondt i ryggen, forteller Olsen.

Han slapp fra ulykken med en liten kul i bakhodet.

– Jeg satt vendt i motsatt kjøreretning og fikk en liten smell da toget stoppet. Men det går bra med meg ellers. Jeg tar det som har skjedd med ro, men er glad for at det ikke gikk verre, sier Frode Olsen.

Politiet har mandag morgen startet formell etterforskning av ulykken, med blant annet avhør av både ansatte og passasjerer som var om bord på toget da ulykken skjedde.

Det er ikke kjent hvor lenge Rørosbanen vil være stengt som følge av dagens togulykke.

Se videointervju med Frode Olsen her

 

Saken oppdateres