Navnet ble "SolungAvisa"

FORNØYD: Administrerende direktør Jon Kristiansen i Mediehuset Østlendingen er fornøyd med at navnesaken er avsluttet. (Foto: Hanne Nordhagen Karlsen)

FORNØYD: Administrerende direktør Jon Kristiansen i Mediehuset Østlendingen er fornøyd med at navnesaken er avsluttet. (Foto: Hanne Nordhagen Karlsen)

Artikkelen er over 10 år gammel

Mediehusene Østlendingen og Glåmdalen er i Sør-Østerdal tingrett blitt enige om et forlik i navnestriden om avisene i Solør.

DEL

Mediehuset Østlendingen justerer navnet til sitt Sølør-produkt fra Avisa Solungen til ”SolungAvisa” fra neste utgivelse, som er torsdag 24. april.

Tydeligere forskjell

- Årsaken til forliket er at vi ønsker å vise på en tydeligere måte at det er forskjell på de to avisproduktene, sier administrerende direktør Jon Kristiansen i mediehuset Østlendingen.
- Selv om navnet justeres, vil ”SolungAvisa” være det samme gode tilbudet til leseren, sier han, og legger til at Glåmdalen ikke har krevd noen økonomisk kompensasjon for at Østlendingen har brukt navnet ”Avisa Solungen” i to utgivelser.
- Vi dekker våre egne saksomkostninger, utover dette er det ikke vært snakk om penger, sier Kristiansen.

- Er navnejusteringen et nederlag for mediehuset Østlendingen?
- Nei, dette er ikke et nederlag. I et forlik er det gi og ta, det er sakens natur, og noen kommentarer utover dette har jeg ikke lyst til å gi. Det var en god kollegial tone mellom Glåmdalen og oss da vi møttes i retten torsdag morgen, og det var en fin tone da vi var ferdige. Vi er konkurrenter, men likevel gode kollegaer, konkluderer Kristiansen.

- En liten seier

Sjefredaktøren i Glåmdalen er også fornøyd med forliket.
- Vårt anliggende var å unngå navneforvekslingen, og vi mente at det var Østlendingen som burde endre navnet, siden vi har tilknytning til navnet ”Solungen” historisk, men også gjennom de to utgavene av ”Solungen” vi ga ut før Østlendingens produkt ble utgitt, sier Rolf Nordberg.
- Føles forliket som en seier?
- Det er et forlik som vi er enige om, men siden vi først og fremst var ute etter å unngå navneforveksling, kan man godt si det var en liten seier for oss. Men nå skal vi legge dette bak oss, og fortsette å være gode kollegaer og konkurrenter om lesere og annonsører i Solør, sier Nordberg.

Artikkeltags