– Det er utvilsomt et marked for fenalår som en vare i delikatessebutikker i Europa. Utfordringen er selvsagt å komme inn på markedet, sier direktør for innovasjon og forskning i Nortura, Per Berg til Avisenes Nyhetsbyrå (ANB).

– Franske ganer elsker landets egne spekeskinker. Det kan de også gjøre med norske fenalår, legger han til.

I forrige uke ble «Tørrfisk fra Lofoten» historiske, som første norske produkt godkjent på europeisk merkenivå av EU. Sammenslutningen «Fenalår fra hele Norge» håper å kunne oppnå det samme.

Ni produsenter fra hele landet har gått sammen og er i ferd med å legge en slagplan for hvordan man kan satse på eksport. Berg koordinerer arbeidet med de ni samarbeidende selskapene.

Bakgrunnen er åtte års arbeid med kartlegging av fenalårets opprinnelse.

– Fenalår har eksistert som produkt i hele landet helt siden vikingtiden. Vi vet samtidig at det er drevet sauehold i minst 2000 år før denne tiden. Vi vet også at røyking og tørking har vært viktig. Fenalåret er sannsynligvis et flere tusen år gammelt produkt, sa Per Berg da han talte under åpningen av en mat- og drikkefestival i Normandie i Frankrike i helgen.

De ni produsentene som har samlet seg under den beskyttende merkevaren har halve markedet for fenalår i Norge. Produsentene i Bjorli og Tynset representerte sammenslutningen under festivalen i Normandie.

Foreløpig er det arbeidet med en forretningsplan for satsing i Europa. Et møte mellom produsentene i juni vil avgjøre den videre satsningen.

Utfordringen for sammenslutningen er imidlertid at de samme produsentene også er store konkurrenter.

Det er lenge siden vikingene kom til Normandie. Regionen har også vært i sentrum for andre begivenheter. Om en drøy måned er det 70 år siden D-dagen i Normandie, hvor allierte styrker gikk i land og la grunnlaget for en avslutning av 2. verdenskrig.

Et par mil unna, har norske matprodusenter denne helgen okkupert en av mange stands under en mat- og drikkefestival, som innbudte æresgjester på festivalen. Festivalen i Cambremer er forbeholdt kremen av produsenter som har beskyttet merkevare, og fokuserer på lokal mat og drikke primært fra Normandie.

Seks produktsammenslutninger er plukket ut av Matmerk til å representere Norge. De fem andre som deltok er «Matkurv fra Valdres», skjenning, Gamalost frå Vik, sider frå Hardanger og «Tørrfisk fra Lofoten». Felles for de seks er at de har beskyttet geografisk betegnelse – et av de største kvalitetsstemplene en produsent kan få.

Matmerk er en uavhengig stiftelse som arbeider med å styrke konkurranseevnen til norsk matproduksjon og synliggjøre opprinnelse og kvalitet på norske matprodukter., blant annet gjennom kvalitetsstyring og kompetanseutvikling. 23 produkter har oppnådd en geografisk beskyttende betegnelse.

Under helgen har den norske delegasjonen hatt et omfattende program i den franske regionen. Fredag var det lokal siderkonkurranse, hvor den norske delegasjonen var med som dommere. Lørdag kveld var det offisiell middag hos en stor Calvados-produsent. (ANB)