Skal lokke utlendinger

KLAR FOR VERDEN: Foran, prosjektkoordinator Cathrine Fodstad, sammen med Martin Kjønsberg fra Kvebergsøya i Folldal (bak fra venstre), Nina Veslum fra prosjekt hest i Fjellregionen, student ved Høgskolen i Hedmark, Marit Eggen, Wendy Hofstee fra Unicorn trails, rådgiver Olle Forsell, Kari Linstedt fra Stall Nersvei, Jan Klemmetvold fra Savalen hestesenter, Morten Sæterhaug fra Kvistlli islandshestsenter, og Martin Hjerkind fra Hjerkinn fjellstue. (Foto: Tore S. Rasmussen)

KLAR FOR VERDEN: Foran, prosjektkoordinator Cathrine Fodstad, sammen med Martin Kjønsberg fra Kvebergsøya i Folldal (bak fra venstre), Nina Veslum fra prosjekt hest i Fjellregionen, student ved Høgskolen i Hedmark, Marit Eggen, Wendy Hofstee fra Unicorn trails, rådgiver Olle Forsell, Kari Linstedt fra Stall Nersvei, Jan Klemmetvold fra Savalen hestesenter, Morten Sæterhaug fra Kvistlli islandshestsenter, og Martin Hjerkind fra Hjerkinn fjellstue. (Foto: Tore S. Rasmussen)

Av
Artikkelen er over 7 år gammel

Fjellregionen har mange flotte bedrifter som driver hesteturisme. Nå er det på tide at de kommer seg inn på det internasjonale markedet, mener prosjektleder Cathrine Fodstad.

DEL

– Norge er en tom flekk på det internasjonale rideferiekartet. Det er veldig få som satser internasjonalt, sier Cathrine Fodstad, prosjektleder for levende landsbygder ved Regionrådet for Fjellregionen. 

Del på facebook

Å få solgt turer til et større marked enn Norge vil bety mye for den besøksbaserte hestenæringen.

– Det er klart en helt annen inntjeningsmulighet på det internasjonale markedet, sier hun.

Kurses i bedriftsutvikling

I forbindelse med det svensk-norske interregionale prosjektet Scandinavian Heartland ønsker hun å gjøre noe med det. De har derfor arrangert kurs i bedriftsutvikling for hestebedrifter i Fjellregionen, med hovedfokus på hvordan komme seg ut på det internasjonale turistmarkedet.

Onsdag og torsdag var deltakerne samlet på Savalen hestesenter for andre del av kurset, som la vekt på produktutvikling. Der fikk de også besøk av Wendy Hofstee fra Unicorn trails som er det største bookingselskapet for hestebasert turisme i verden.

– De har hele verden, bortsett fra Norge, sier Fodstad.

De har fått tak i Hofstee gjennom nettverket de har bygd opp i Scandinavian Heartland. Hun er her for å kurse bedriftene og for å se om hun kan inkludere noen av tilbudene i Fjellregionen i sine turer.

Solide bedrifter

– Vi har så mye å tilby, sier Fodstad, og ramser opp moskus, villrein og ikke minst kulturlandskap. Hun legger til at flere har omtalt Nord-Østerdal som Nord-Europas beste rideterreng i fjell.

Den store utfordringen for de små bedriftene i regionen er å få oppmerksomhet ute i den store verden.

– Markedsføringen blir dyr og krevende, sier hun.

Derfor vil det bety mye om bedriftene får solgt seg inn til et reiseselskap som Unicorn trails.
Hofstee er helt enig i at det er et stort potensial for å selge turer til utlandet. Men de fleste bedriftene har laget turer tilpasset andre i regionen.

– De må presentere produkter som gjør at folk vil kjøpe en billett fra USA, sier hun.

Hun mener det er mer enn nok av det unikt norske i regionen, som turister fra andre land vil ønske å reise hit for.

Hun ser ikke bort fra at det om ett års tid vil være mulig å finne turer til Fjellregionen på nettsidene til Unicorn trails.

Artikkeltags