I forbindelse med jubileumsåret 2011 har Østlendingen fått hjelp fra Høgskolen på Rena til å lage en merkevarefilm.

- Vi er veldig fornøyd med den filmen. Vi har fått låne tre dyktige studenter fra Rena, som vi har et godt samarbeid med. Denne videoen signaliserer stolthet og identitet, sa Nils Kristian Myhre til Østlendingen på bursdagens den 5. januar i år.

- Morsomt å hevde seg

Såpass fornøyd var vi med merkevarefilmen at den ble meldt på til Innlandsperler 2011, som er en lokalvariant av Gullfisken.

Innlandsperler arrangeres av Hamar og Omegn Markedsforening.

Det ble kjempet om priser i ti forskjellige kategorier på Scandic Hamar fredag kveld - beste annonse, kampanje, DM, tekst, radio, foto, web/interaktiv, logo/identitetsdesign, film og design i trykte medier.

Østlendingen stakk av gårde med prisen for beste film!

- Det er veldig morsomt at et tradisjonelt mediehus kan vinne en slik pris også, ikke bare de kule reklamebyråene, sa Nils Kristian Myhre i sin takketale etter prisutdelingen.

Begrunnelsen for at Østlendingen fikk prisen var som følger: - Her har Østlendingen våget å lage en pompøs merkevarefilm, men med tradisjonelle virkemidler. Dette funker, sier juyren.

Østlendingen hadde konkurranse av CC Mart'n på Gjøvik og Maxi Storsenter på Hamar i film-kategorien.

- Norges beste på laget

Videre i sin tale takket Nils Kristian Myhre både de tre studentene for jobben de har gjort med filmen.

- Høgskolen har blitt en viktig samarbeidspartner for Østlendingen. De gir oss mye kreativt påfyll, sier Myhre.

Han takket også bidragsyterne Knut Fjeld (tekstforfatter), Anders Baasmo Christiansen (voiceover) og Therese Johaug (spiller i filmen).

- Knut Fjeld er kanskje Norges beste tekstforfatter, Anders Baasmo Christiansen er kanskje Norges beste skuespiller og Therese Johaug er kanskje Norges beste langrennsløper. Dette er i tillegg personer som vet hvor de kommer fra. De har bidratt til å realisere denne merkevarefilmen og gjøre den så god som den har blitt.

Blir lagt merke til

- Hva er tilbakemeldingene Østlendingen har fått på prisutdelingen, Myhre?

- Tilbakemeldingene tyder på at vi blir lagt merke til. Reklamefolkene her ser at vi våger å gjøre nye ting, samtidig som vi holder på kjerneverdiene våre.

- Skal drikke for alle tre

Mathias Askeland er en av studentene som har vært med på å lage filmen for Østlendingen.

- Dette er veldig gøy. Det er første gang vi er nominert til noe som helst, også vinner vi, sier Askeland, som takker Østlendingen for muligheten til å lage en slik film.

Askeland har laget filmen sammen med Lars Nårstad og Jens Petter Larsen.

I takketalen oppfordret Myhre reklamebransjen i Innlandet til å få øynenen opp for disse tre guttene.

- Han sa at vi trengte jobb, så nå satser vi på at tilbudene kommer strømmende, sier Askeland og gliser.

- Blir det høy champagneføring på studentene i kveld?

- De to andre kjører, men jeg får drikke for alle tre!