Nytt og dyrt leskur på Koppang

ARKITEKTTEGNET: Leskuret (til venstre i bildet) for ventende passasjerer ved Koppang stasjon er snart ferdig. Det er et flott bygg på snaut ti kvadratmeter, men med en stiv pris. Fra venstre arkitekt Tore Wigert og daglig leder Ola Simen Monsen i Østerdalen Byggservice AS vant hver sin anbudskonkurranse hos Jernbaneverket for disse leskurene på Rørosbanen.

ARKITEKTTEGNET: Leskuret (til venstre i bildet) for ventende passasjerer ved Koppang stasjon er snart ferdig. Det er et flott bygg på snaut ti kvadratmeter, men med en stiv pris. Fra venstre arkitekt Tore Wigert og daglig leder Ola Simen Monsen i Østerdalen Byggservice AS vant hver sin anbudskonkurranse hos Jernbaneverket for disse leskurene på Rørosbanen.

Av
Artikkelen er over 6 år gammel

Ved Koppang stasjon er et nytt arkitekttegnet leskur snart ferdig. Dette er en prototype, og sannsynligvis kommer flere liknende opp langs Rørosbanen i framtiden.

DEL

Det nye leskuret for ventende passasjerer med Rørosbanen på Koppang stasjon ventes å stå ferdigstilt ca. 5. mars. Det er Jernbaneverket som utlyste en anbudskonkurranse blant arkitektfirmaer, for å tegne funksjonable leskur til bruk på Rørosbanen.

– I tillegg skulle leskurene ivareta de mange stasjonsbygningenes særpreg, og ha et islett av disse i seg. Det er lagt mye vekt på det estetiske i kombinasjon med det funksjonable med disse leskurene, sier arkitekt Tore Wiger fra Trondheim.

Han jobber for arkitektfirmaet Vis-à-vis AS, og de vant tegnekonkurransen.

Entreprenørkonkurranse

Deretter utlyste Jernbaneverket en anbudskonkurranse for entreprenører som kunne bygge disse leskurene.

– Den konkurransen vant vi med det rimeligste tilbudet på ca. 300.000 kroner, sier daglig leder Ola Simen Monsen i Østerdalen Byggservice AS.

Dermed begynte byggingen av verdens eneste leskur av sitt slag på Koppang stasjon i fjor høst. Arkitekten har tegnet et modulbasert leskur, der modulene kan settes sammen til å utvide leskuret alt etter trafikkbehovet på stasjonen. Ved Koppang stasjon er nå to moduler på to meter ganger to meter og førti centimeter hver, satt sammen.

Stiv kvadratpris

Arkitekten ønsker ikke å oppgi prisen på prosjekteringen av disse leskurene.

– Det er uansett en utviklingskostnad som blir fordelt ut på det antall leskur Jernbaneverket velger å bygge, sier Wigert.

Det uisolerte leskuret på Koppang stasjon får likevel en kvadratmeterpris på godt og vel 30.000 kroner uten at prosjekteringen er tatt med.

– Det er et svært detaljrikt bygg med spesielle takutstikk, og selve taket er laget av Reinzink som skal likne skifer, så det er et dyrt – men svært morsomt byggeprosjekt og få lov til å lage, sier Monsen.

Sittebenkene i leskuret har spiler av malmfuru, og hele ene veggen i modulen består av laminert glass. Det er også vindu i hver av gavlveggene slik at publikum skal kunne følge med når toget kommer. Arkitekten har nå sett leskuret for første gang i full størrelse, og han er fornøyd.

– Dette ser veldig bra ut! Entreprenøren har gjort en god jobb, det eneste jeg ser er at gulfargen har bommet litt i forhold til stasjonsbygningen, sier Wigert.

Artikkeltags