Vil ha gondol i Trysil

PARKERINGSPROBLEM: Man får fort et parkeringsproblem i Innbygda, dersom alle skal parkere der og ta gondolbane opp i fjellet. <I>–</I> Vi må anlegge parkeringshus på øst-siden av gamlebrua, ved Statoilstasjonen, forklarer han.<I>Foto: Kjetil Brorson Dahl</I>

PARKERINGSPROBLEM: Man får fort et parkeringsproblem i Innbygda, dersom alle skal parkere der og ta gondolbane opp i fjellet. <I>–</I> Vi må anlegge parkeringshus på øst-siden av gamlebrua, ved Statoilstasjonen, forklarer han.<I>Foto: Kjetil Brorson Dahl</I>

Av
Artikkelen er over 10 år gammel

Trysilfjellet Alpin AS er ikke i tvil om at en gondolbane i Trysil vil sette bygda på kartet en gang for alle. Prislapp: 40 millioner kroner.

DEL

Ifølge driftssjef Jan Lindstad i Trysilfjellet, vil en enkelttur med banen kost om lag det samme som en bussbillett.
– De som har heiskort i fjellet, bruker det som billett på gondolen, forklarer han.

Det er Rambøll Norge AS som har utarbeidet forslaget til gondolbane i Trysil. Politikerne i kommunen har fått forslaget på bordet.

Skal vi tro alpinsenteret selv, er dette eneste gode forbindelsen mellom sentrum og alpinsenteret i fjellet.
– I tillegg er dette det mest miljøvennlige alternativet, sier driftssjefen.

Ut på høring

Plantegningene viser en bane mellom to sentrale punkter. Fra østsida av gamlebrua ved Statoil, er banen tenkt å ende opp vest for Turistsenteret i fjellet. Totalt vil banen bli om lag to kilometer lang, der den en gang i framtida er tenkt å sveve seg forbi noen bolighus, før den til slutt ender i Norges skieldorado nummer én.

Lindstad forteller at banen vil ha en kapasitet på mellom 1.200 og 1.800 personer i timen.
– Det avhenger litt av hvilke baneløsning man velger, forklarer Lindstad entusiastisk.

Etter det Østlendingen forstår vil det, etter mye byråkrati og høringer, kunne bli fattet et politisk vedtak i saken allerede førstkommende høst.

Parkeringshus

Hvor skal dere gjøre av bilene til alle turistene som kjører gondolbane opp i fjellet? 1.800 personer i timen, skulle tilsi noen biler?
– Slik det ser ut nå, tenker vi oss et parkeringshus i området rundt Trysilsenteret. Det vil være helt nødvendig å finne en løsning på dette problemet. En ting er selve banen, men den fører også med seg flere krav til infrastrukturen rundt, sier Lindstad.

Det snakkes om å gjøre Trysil til turistmål året rundt, ikke bare om vinteren. En gondolbane kan brukes året rundt?
–Det er målet med gondolbanen. Den vil kunne kjøre, også utenfor heisenes åpningstider. På den måten kan folk i fjellet, benytte sentrum også kveldstid. Uten gondolbane, vil vi få to sentrum. Et for oss som bor i Trysil i bygda, og et for turistene rundt Turistsenteret, forklarer han.

Internasjonalt preg

Driftssjefen legger vekt på hva en gondolbane vil bety for Trysil i internasjonal målestokk.
– Det vil bedre statusen for hele Trysil, langt utenfor landets grenser, konstaterer han.

Selv om en framtidig gondolbane vil kunne frakte skiturister opp i fjellet, er ikke det banens eneste formål.
– Det vil bety mest for trafikkavviklingen til og fra fjellet, sier han.

Artikkeltags