Plantasjen-sjefen går på dagen

GÅR PÅ DAGEN: Plantasjen-sjef Daniel Suhlin går av.

GÅR PÅ DAGEN: Plantasjen-sjef Daniel Suhlin går av. Foto:

Av

Konsernsjef Daniel Juhlin rakk aldri å slo rot i Plantasjen.

DEL

Han har nå gått av etter ett år i jobben. Plantasjens styremedlem Christer Åberg overtar ansvaret som konstituert konsernsjef med umiddelbar virkning, skriver Plantasjen i en pressemelding. Ordningen er midlertidig:

«Christer har gjennom sitt dokumenterte og sterke lederskap innen forbruker- og detaljhandel med fokus på salgs- og lønnsomhetsforbedrende tiltak en riktig profil som vil forsterke Plantasjens styre og oppdrag som konstituert AD».

Etter interimsoppdraget vil Åberg inngå som vanlig styremedlem i Plantasjen», sier styrets leder Hilde Britt Mellbye i meldingen.

Den store plantekjeden, med 77 butikker i Norge, tapte 45 millioner kroner på driften i tredje kvartal 2018, som var 38 millioner mer enn i samme periode 2017.

Skulle fornye

Plantasjens styre hadde stor tro på Juhlin da han ble hentet inn for bare litt over ett år siden:

«Med Daniels tidligere erfaringer fra forbrukerselskaper og arbeid med salgsutvikling, driftsforbedringer og e-handel med kunden i sentrum, vil han bidra til Plantasjens videre reise. Hans bakgrunn passer for Plantasjens utvikling av e-handelsløsninger og dermed fornyelse av kundetilbudet», skrev styreleder Hilde Britt Mellbye i en pressemelding i 2017.

Slutt på «konseptutvikling»

Et drøyt år senere er tonen en litt annen:

– Det har vært en krevende periode for Plantasjen den tiden han har vært inne. Vi trenger nå en med mer driftserfaring og større norsk tilstedeværelse, siden to tredeler av vår omsetning er i Norge, sier styreleder Hilde Britt Mellbye til Nettavisen i dag.

– Daniel Juhlin har gjort en god innsats, men er mer en utvikler av nye konsepter. Nå må vi jobbe med det operative, sier Mellbye.

– Hva er den største utfordringen for Plantasjen fremover?

– Vi har et godt utgangspunkt for å styrke oss. Det handler om å skape gode kundeopplevelser.

– Har det vært mange dårlige kundeopplevelser?

– Vi sliter ikke med reklamasjoner og klager. Men en moderne retailkjede må sikre at kundene får god oppmerksomhet og varefaglig kompetanse. Her kan vi uten tvil bli bedre.

– Hvordan kommer årsresultatet til å se ut?

– Vi er ikke fornøyd med resultatutviklingen.

Plantasjen er eid av svenske Ratos, som er notert på Stockholmsbørsen.

Artikkeltags