Savalen satser på kinesiske skolebarn

SMIL: Yuyun Li i Haouya study tour og seks andre turoperatører fra ulike områder i Kina fikk en leksjon i alpinbakken på Savalen av Per Roger Bekken lørdag.

SMIL: Yuyun Li i Haouya study tour og seks andre turoperatører fra ulike områder i Kina fikk en leksjon i alpinbakken på Savalen av Per Roger Bekken lørdag. Foto:

Denne uken har en gruppe på sju kinesiske turoperatører vært på Savalen for å sondere forholdene for kinesiske skolebarn. – Kina er et stort marked som vi ser muligheter for, sier Trond Ola Hektoen.

DEL

Savalen er en turistdestinasjon i stadig vekst, men bortsett fra nederlendere på sommeren har de forholdsvis lite utlendinger per i dag.

Mot skoleklasser

I fjor var Yuyun Li som driver Ashlad International Children Education i Beijing på Savalen sammen med fire kinesiske barn i alderen 4–7 år og foreldrene deres for blant annet å lære å stå på ski i slalåmbakken. Formålet med besøket var å etablere vintercamp og sommercamp for kinesiske barn.

Det resulterte i at 20 kinesiske barn var på en svært vellykket sommercamp på Savalen i fjor sommer.

Denne gangen representerer Yuyun reiselivsselskapet Haoya study tour sammen med de seks andre turoperatørene fra ulike områder i Kina.

Skryter av Savalen

– Savalen er en veldig fin turistdestinasjon med mange aktiviteter både sommer og vinter. Siden vi kom hit onsdag har vi bakt pepperkaker i Pepperkakehuset, vært på besøk i Nissehuset, kjørt kanefart og snøskuter og besøkt ordfører Merete Myhre Moen. Hun var en «very nice lady», smiler Yuyun.

Lørdag fikk de kinesiske turoperatørene en leksjon med Per Roger Bekken i alpinbakken, og når de reiser igjen søndag skal de en tur innom Oslo.

– Til sommeren blir det ny sommercamp. Folk i Kina får stadig mer kunnskaper om Norge, som særlig er kjent for skog og fjell. Det gjør landet til et attraktivt reisemål for kinesiske turister, sier Yuyun.

Økt omsetning

Trond Ola Hektoen har tro på at kinesiske skoleklasser kan være med på å øke omsetningen på Savalen i tillegg til de andre gjesten stedet har.

– I april skal vi på Norwegian Travel Workshop i Stavanger for å se på nye aktiviteter som kan skaffe oss flere gjester. I den sammenheng er turistmarkedet i Kina veldig interessant. Det gjelder ikke bare skoleklasser, men også familier og andre voksne turister, sier han.

Artikkeltags