NAF vil ha strengere krav til og flere kontroller av tungtransporten

    NAF vil ha strengere krav til og flere kontroller av tungtransporten.

    Vogntog som ikke er skodd for norske vinterveger utgjør en uakseptabel risiko for bilistene. – Kravene til vogntogene må skjerpes og kontrollene økes, sier Camilla Ryste i NAF.

    DEL

    Konsekvensene kan bli store og dramatiske når hengeren på et vogntog treffer en personbil i 60 kilometer i timen. En demonstrasjon foretatt på NAFs trafikksenter Vålerbanen viser store skader på bilen etter en slik ulykke.

    – Hadde ulykken skjedd på vegen ville personbilen også vært i fart, og konsekvensene hadde blitt enda mer dramatiske. Dette er alle bilisters store skrekk og en frykt mange kjenner på nå med glatte vinterveger og mange store vogntog på vegene. Og det er lite eller ingen ting du selv kan gjøre for å unngå en slik ulykke, dersom du møter et vogntog som mister kontrollen over hengeren, sier Ryste.

    I dag kan vogntog kjøre i Norge dersom de har dekk som er såkalt «mud and snow»-merket.

    – Denne godkjenningen er ikke tilstrekkelig på norske vinterveger. Det dukker jevnlig opp dekk som har godkjenningsmerket, men som er langt fra egnet for å kjøre på vinterføre. Vi trenger nye og skjerpede krav. En bedre ordning finnes, såkalt «three-peak mountain snowflake» eller alpesymbolet, som vil stille krav til vinterdekk som er forsvarlige å bruke på norsk vinterføre. NAF oppfordrer norske myndigheter til å så raskt som mulig innføre dette kravet, sier Ryste.

    NAF mener at strengere krav må følges opp med flere kontroller, slik at vogntog som utgjør en fare på vegene på grunn av dårlige dekk blir stoppet.

    Artikkeltags