Gå til sidens hovedinnhold

Ølspalten: 75 år siden flystyrten i Gjøvika

Natt til 24. april 1945 styrtet et engelsk Halifax-fly i Mjøsa, like utenfor Gjøvika i Stange. Nå, 75 år senere, har Røhne Bryggerhus i Stange laget et vårøl til minne om de fem engelskmennene, av et mannskap på seks, som mistet livet da flyet gikk ned.

Ølet har fått navnet Gjøvika – 45. På flaskeetiketten står det blant annet følgende:

«I tråd med engelske tradisjoner har bryggerisjefen komponert en bitter av våre lokale råvarer. Denne til minne om fem tomme stoler i messa ved Tarant Rushton Airbase i Dortset etter endt tokt over vårt Hedmark.»

Røhne Bryggerhus: Gjøvika – 45 – Engelsk Ale (terning 5)

Et lite lyspunkt i koronatidene er at det fortsatt har vært mulig å kjøpe øl på lokale bryggeriutsalg. Det er ikke mange av dem i vårt område, men på gården Røhne Nedre i Stange er det muligheter med jevne mellomrom. Der driver bonde Erling Vold et lite bryggeri sammen med kameratene Gaute Nøkleholm, Per Chr. Standerholen og Erik Habberstad. Det nyeste ølet i porteføljen til Røhne Bryggerhus er vårølet til minne om flystyrten i Mjøsa under 2. verdenskrig.

Ølet (4,7 prosent) er kobberbrunt og lett tåkete. Det har et gult skum og en lett humleduft. Ølet er velsmakende og forfriskende med en lett bitterhet, en mild sødme og et tydelig humlebitt i ettersmaken.

Stange kommune har på sin nettside en fin omtale av den historiske hendelsen i Gjøvika. Der står det blant annet at følgene om det som skjedde for 75 år siden:

«Natt til 24. april 1945 gikk et engelsk Halifax-fly ned i Mjøsa, like utenfor Gjøvika. Flyet hadde akkurat startet returen til England, etter et vellykket dropp til hjemmestyrkene i Grue, da det ble beskutt av tysk luftvern ved Minnesund. Med to ødelagte motorer gjorde flyet en sving nordover på vestsida av Mjøsa, over Nes og Hamar, før det gikk sørover igjen i lav høyde. Til slutt måtte flygeren nødlande i Mjøsa, rett utenfor Gjøvika. Av et mannskap på seks var det bare en som overlevde. Den harde nødlandingen og det etterfølgende oppholdet i det kalde mjøsvannet tok livet av de andre.

En gruppe interesserte, med Tore B. Marsøe i spissen, begynte på 1980-tallet å søke etter Halifax-flyet, og ved hjelp av moderne leteutstyr ble det funnet. Men verken norske eller britiske myndigheter ønsket å bevilge penger til en heving. Dette skjedde derfor først i 1995, etter at det kanadiske flymuseet i Trenton hadde kommet inn i bildet. Vraket ble da hevet og senere fraktet til Canada. Etter et møysommelig restaureringsarbeid er flyet nå utstilt ved det kanadiske museet, som det eneste gjenværende av de vel 6.000 flyene av denne typen som ble produsert under krigen. I 1995 reiste Marsøe-gruppa en bauta i Gjøvika til minne om hendelsen 24. april 1945. Til stede ved avdukingen 17. mai 1995 var også den eneste overlevende av mannskapet, haleskytter Thomas Wightman.»

Håkon Løkken, flyinteressert elverumsing og pensjonert HA-journalist, fulgte både letearbeidet i Mjøsa og avdukingen av det restaurerte flyet i Canada tett. Bildene (se under), som Løkken har tatt og stilt til disposisjon for denne utgaven av Østlendingens ølspalte, viser flyet da det ble hevet fra Mjøsa, samt avdukingen av det restaurerte flyet i Trenton i Ontario i Canada. Han opplyser at ingen kanadiere var involvert i styrten i Gjøvika, men at det var interesse i Canada for å stille ut et Halifax-fly, en flytype svært mange kanadiere tjenestegjorde på under 2. verdenskrig.

Kommentarer til denne saken