Gå til sidens hovedinnhold

Østlendingen mener: Service på grensa

Leder Dette er en leder. Lederen gir uttrykk for avisens holdning.

Omsider ble Värmland grønt. Mandag var dermed en stor dag for alle som driver butikk på svensk side og ikke minst for dem som drar over grensa for å handle. Allerede ved midnatt natt til mandag kom det flere titalls biler kjørende på veg inn i Norge, og det dannet seg raskt en kø på grensa. Senere på dagen mandag hadde køen vokst seg mye større. Frustrerte bilister kunne fortelle at de hadde stått opp mot to og en halv timer i kø bare for å komme seg fram til kontrollpunktet.

De hadde regnet med at kapasiteten var økt hos myndighetene. De hadde rett og slett regnet med bedre service. Da har vi kanskje fått det for godt. Det skal nevnes at i denne køen sitter det mange med helt andre intensjoner enn svenskehandel. Endelig kan de få møte en mor eller far for eksempel. Og så er det dem som ikke har noe valg fordi de pendler til og fra jobb, men de var der allerede. Derfor kan køen med stor sannsynlighet forklares med folk som skal på handel.

Politistasjonssjef i Kongsvinger, Gjermund Thoresen, sier de var forberedt på trafikken og at de hadde bemannet opp. Det viser seg også at mange av dem som skal over grensa ikke har satt seg godt nok inn i kravene som stilles til blant annet registrering. Det tar tid.

Nå ber ordføreren i Halden om at flere grenseoverganger åpnes. Det er viktig for dem som må over grensa, for eksempel på grunn av jobb, og dette må ses opp mot andre oppgaver aktuelle myndigheter har daglig. Men når det gjelder dem som kun skal på handel, så må man tåle litt kø.

Kommentarer til denne saken