Østlendingen mener: Skremmende rustall i trafikken

PROMILLEKONTROLL: UP tar noen ekstra forholdsregler på grunn av korona-viruset, men det ligger ikke an til at antallet kontroller reduseres ennå.

PROMILLEKONTROLL: UP tar noen ekstra forholdsregler på grunn av korona-viruset, men det ligger ikke an til at antallet kontroller reduseres ennå. Foto:

DEL

MeningerPolitiet i Innlandet opprettet sak mot 59 personer som kjørte ruset i trafikken i februar. Det er et snitt på to ruskjørere hver dag – og da er det helt sikkert at det her er det mørketall.

Senest lørdag stanset utrykningspolitiet to sjåfører som kjørte i beruset tilstand. Også i Våler samme dag ble en fører stanset. Her var det narkotika inne i bildet også. Utrykningspolitiet tar nå flere sjåfører for annen type rus enn alkohol.

Bedre verktøy har noe å si for den økningen, men UPs egne tall viser uansett at antall som tas for ruskjøring er firedoblet de siste ti årene, og de omfatter alle typer rus. I 2018 ble 40 mennesker drept som følge av rus på norske veger, ifølge Motorførernes Avholdsforbund. Dermed var rus den største enkeltårsaken til trafikkulykker i Norge i 2018.

Veikantundersøkelsene til UP viser at to av hundre kjører i påvirket tilstand. Det betyr at du i alle fall i løpet av en uke møter en eller flere sjåfører som er påvirket ute på vegene. Det er noe å tenke over.

Man kan gjøre så mange sikkerhetstiltak man bare vil for egen del, men man vet aldri hva man møter rundt neste sving. Slik skal det ikke være, og det handler sjølsagt mye om holdninger.

Det jobbes mye med å skape bedre holdninger, men likevel er det mange som setter seg bak rattet etter å ha drukket. Heldigvis gjør ny teknologi som alkolås det mulig å begrense ruskjøringen i framtida. Det skulle jo ikke være nødvendig, men hvis det er det som må til for å redusere trafikkulykker på grunn av rus, er det vegen å gå.

Korona-frykt endrer rutinene for promillekontrollen, men heldigvis er det ikke planer om å gjennomføre mindre kontroller ennå.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags