Gå til sidens hovedinnhold

Østlendingen mener: Toget går for Østerdalen

Leder Dette er en leder. Lederen gir uttrykk for avisens holdning.

Billettprisene er hinsides all fornuft, sier Nils Kristen Sandtrøen (Ap). Østlendingen har sjekket hvor mye det koster for en familie på fire å reise tur-retur Tynset-Hamar med Rørosbanen: 3.196 kroner. Det er to, kanskje tre, ukebudsjetter med mat til en husholdning med to voksne og to barn. Da sier det seg sjøl hva den familien velger av transportmiddel hvis de bestemmer seg for å dra en tur til Hamar en helg. Det er allerede kjent at det fylkeskommunale busstilbudet i Innlandet kan bli redusert. Samtidig kjemper vi en klimakamp mot klokka. Dette gir ikke mening.

Det er to blodårer gjennom Østerdalen. Den ene er Rørosbanen, og den andre er riksveg 3. Hver eneste vinter dukker sakene om trafikkfarlige forhold opp, om innbyggere som ikke tør å kjøre riksveg 3. Hvis alternativet skal være en dyr jernbane, setter man ikke innbyggerne i Østerdalen i stand til å velge miljøvennlig.

Det blir opp til politikerne å finne løsningene. Skal staten inn for å få ned billettprisene? Eller må folk bare begynne å ta tog og buss oftere slik at etterspørselen øker og gjør det mer økonomisk lønnsomt? Vi har liten tro på at det siste skjer slik det er i dag. For næringene, høgskolen, Forsvaret og kommunene er det avgjørende med et kollektivtilbud som fungerer i praksis. Det handler om hva Østerdalen er i dag og hva Østerdalen skal være i morgen.

Hvorfor er det ikke gjort mer før? Det er befriende å se at Elverum-ordfører Lillian Skjærvik tar på seg kapteinsbindet. Hennes kommune har mye å vinne på et velfungerende kollektivtilbud og kan være det som vipper det når en familie lurer på om den skal bosette seg her eller på Hamar. Slik er det selvsagt for Stor-Elvdal, Alvdal og Tynset også. Kraftuttrykkene må følges opp, for dette kan bli avgjørende viktig for Østerdalen.

Kommentarer til denne saken