Gå til sidens hovedinnhold

Østlendingen mener: Viktig å få regulert elsparkesyklene

Meninger Dette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.

Nå kan Elverum bli enda litt mer urbant. I forrige uke kunne vi fortelle at elsparkesykkelselskapet Bird ønsker å etablere seg i kommunen. Selskapet operer allerede i byer som Oslo, Bergen, Lillestrøm og Drammen. Nå søker de kommunen om å få sette ut så mange som tusen elsparkesykler i byen.

Ikke uventet har folk en mening. Mange har fått med seg hvordan det ser ut i Oslo med henslengte elsparkesykler, som for det første roter til bybildet, men også er til hinder for mennesker som av ulike grunner ikke bare kan stige over en haug med sparkesykler. Ordføreren har uttalt seg positiv til innføringen, men det ligger et «men» der. – Vi må ha en plan for hvordan de håndteres, sier Lillian Skjærvik (Ap).

Det er et klart ønske fra kommunene som allerede har elsparkesykler at de ønsker å få regulert dem. Byer som Bergen har forsøkt å regulere virksomheten, men har havnet i rettssak og tapt. Disse sakene er ikke avklart. Litt vagt svarer nå Kommunal- og moderniseringsdepartementet at kommunene kan bestemme over næringsvirksomhet på kommunens eiendom, men at dette ikke er kommunisert bredt ut i respekt for at dette er oppe til domstolens vurdering. Statens vegvesen ser nå på et regelverk der de vurderer forbud mot å parkere på fortau, promillegrenser, fartsgrense og aldersgrense.

Bird har en ydmyk tilnærming i søknaden til Elverum og sier de bare opererer i kommuner hvor de har tillatelse. Det betyr kanskje at de vil lytte til Elverums plan om antall og hvordan sparkesyklene skal håndteres, men det gir ingen garantier – og kommer det en konkurrent på banen som ikke er like ydmyk, har vi det fort gående her også. Om elsparkesyklene nå skal bre seg utover i de mindre byene, haster det å få avklart reguleringsspørsmålet. Da kan dette bli et positivt tilskudd i Elverum.

Kommentarer til denne saken