Gå til sidens hovedinnhold

Plutselig ble arbeidsdagene til Rønnaug i Elverum snudd på hodet

Rønnaug Tveito Skille er lærer for klasse 2B på Ydalir skole i Elverum. Den siste uken har de hatt hjemmeundervisning – det kan være utfordrende for både elever og lærere.

For abonnenter

Fra kjøkkenbordet hjemme i boligen sin på Søbakken i Elverum har Rønnaug startet dagens undervisning for klasse 2B.

Hun ringer til hver og en av elevene sine gjennom samarbeidsplattformen Teams. Rønnaug synes det er mye lettere å ha undervisning i klasserom enn via internett hjemme.

– Nå når jeg skal ringe alle på Teams, er det en del å gjøre. Det er lettere å ha undervisningen i klasserom for å si det sånn, sier Rønnhaug.

Utfordrende

Ett år med korona har utfordret teknologiferdighetene til de fleste, også den yngre generasjonen har utfordringer med teknologien til tider. I dag er det spesielt én ting elevene sliter med.

– De trenger en del hjelp når undervisningen foregår over nett. I dag skal de legge inn en lydfil i et prosjekt, det er det mange som ikke har fått til. Den ene applikasjonen vi bruker er på engelsk så da har de fått utvikle engelskkunnskapene sine også, sier Rønnaug.

Mye å gjøre

Rønnhaug er tilgjengelig for elvene sine til enhver tid, hele skoledagen. Trenger elevene hjelp, ringer de til Rønnhaug som sitter klar ved kjøkkenbordet.

Hun sjonglerer innkommende samtaler med elevene og planlegging av de kommende skoledagene.

– Hjemmeskole fungerer i en kortere periode, men ikke i lengden. Jeg tror mange lærere er slitne etter et år med korona. Vi har jobbet stort sett hele pandemien og har måtte omstille oss til enhver tid, sier Rønnhaug.

Hun håper elever og lærere kan returnere til Ydalir skole førstkommende mandag.

Teknologi og internett

Mange elever og lærer har fått kjennskap til Microsoft Teams det siste året. Over Teams kan Rønnaug dele skjermen sin og undervise elevene sine ved hjelp av ulike nettressurser.

Internett, teknologi og nytenkning har hjulpet lærere med undervisningen i koronapandemien.

Første, andre og tredje klasse ved Ydalir er med i et pilotprosjekt for bruk av iPad i undervisningen. Derfor har alle elevene i klassen til Rønnaug fått hver sin iPad å bruke til skolearbeid.

– Jeg er glad de alle har iPaden sin nå når vi har hjemmeundervisning. De jobber mye på den om dagen. Vi lærerne har nylig vært på kurs og fått opplæring i hvordan vi kan bruke iPaden i undervisningen. Det har vi dratt nytte av nå når vi har hatt hjemmeskole, sier Rønnaug.

Kommentarer til denne saken