Gå til sidens hovedinnhold

Presseleder: Mediene trenger drahjelp

Artikkelen er over 1 år gammel

Presseorganisasjonene ber blant annet om en ordning for å kompensere for bortfallet av annonseinntekter under koronakrisen.

Kulturminister Abid Raja (V) samlet fredag medieorganisasjonene for å høre hvilke tiltak de mener vil hjelpe.

– Jeg er glad for at det sitter langt inne å permitterte innen det journalistiske, sa Raja.

Kulturministeren ba om tilbakemeldinger på hvordan kriseordningene så langt treffer for mediene. Han fikk høre om en bransje der medarbeiderne opplever det som usedvanlig meningsfylt å bidra, men hvor mange har måttet permittere, særlig i annonseavdelinger.

Høyeste lesertall noen gang

– Det har aldri vært høyere lesertall, sa generalsekretær Elin Floberghagen i Norsk Presseforbund.

– Men inntektene bare renner ut i den andre enden, la hun til og sa at mediene trenger drahjelp nå.

Hun påpekte også at informasjonen som gis ut fra det offentlige, er altfor knapp.

Generalsekretær Arne Jensen i Norsk Redaktørforening understreket at andre grupper kan ha det enda verre enn mediene, men at mediene samtidig er i en spesiell stilling.

– Målet vårt er ikke bare å overleve krisen, det er å virke nå, sa han under møtet.

Annonser og informasjon

Randi S. Øgrey, administrerende direktør i Mediebedriftenes Landsforening, la fram ideen om en ordning for å kompensere for bortfallet av medienes annonseinntekter.

– Den kan lages risikofri fra staten. Den vet vi at vil virke – og virke fort, sa hun.

Øgrey trakk også fram den utsatte innbetalingen av arbeidsgiveravgift og ber om at mediene slipper å betale denne.

Blant de andre forslagene, framført av generalsekretær Thomas Bruvik i Landslaget for lokalaviser (LLA), er en statlig og kommunal informasjonskampanje gjennom mediene.

Redd for at det kommer for sent

Redaktørforeningens generalsekretær Arne Jensen sier til NTB at han sitter med inntrykk av at regjeringen skjønner alvoret, men at det er vanskelig å få gjort noe konkret som er skreddersydd for mediebransjen.

– Mediebransjens behov er å holde folk i virksomhet og ikke bare få dekket faste kostnader og sende folk i permittering, sier Jensen, som tror det vil være et betydelig gap mellom mediebransjens behov og tiltakene.

Han vektlegger at kulturministeren har åpnet for at det kan komme endringer.

– Men vi er redd for at dette kommer for sent, sier Arne Jensen.

Kommentarer til denne saken