1. juli økte matvareprisene. Nettavisens pristest av en bestemt handlekurv viste en oppgang på 16–17 prosent hos Kiwi, Rema og Extra. Prisoppgangen traff ekstra hardt i år – med økte strømkostnader, rentehevinger og høye drivstoffpriser.

– De kjører rått nå i juli, og så kommer det sikkert noen august-kupp, sa Rune Nikolaisen, som står bak Gjerrigknark.com, til Nettavisen i juli.

Det har vist seg å stemme. Mandag har lavpriskjedene satt ned prisene på en rekke hverdagsprodukter.

– Det er ren psykologi dette her. Nå skal vi tilbake til hverdagen, og da skal folk handle billig. Folk forventer at disse varene kommer på tilbud, sier Nikolaisen, og viser til tilbud på brødvarer, kjøtt og Skyr.

Han mener samtidig at lavpriskjedene vil prøve å få tilbake omdømmet sitt om å ha de laveste prisene, etter at alle skrudde opp prisene på matvarer 1. juli.

Det er varierende hvor mye prisene er nedsatt på kampanjevarer denne uken. Her er noen eksempler:

  • Skyr luftig bringebær er nedsatt med 35,7 prosent hos Kiwi
  • Gilde kjøttpølse røkt 900 gram hos Kiwi er 28,6 prosent billigere denne uken
  • Makrell i tomat original fra Lofoten er nedsatt med 37,7 prosent hos Kiwi
  • Julius favorittbrød er 28,6 prosent billigere denne uken hos Kiwi
  • Coop kyllingfilet 650 gram er nedsatt med 20 prosent hos Extra
  • Lofotburger 86 prosent fisk 4x125 gram er nedsatt med 20 prosent hos Extra
  • Ben & Jerrys is er nedsatt med 30 prosent hos Rema 1000
  • Toalettpapir 24 pk. fra Rema 1000 er nedsatt med 22,54 prosent hos Rema

Bør være obs på førprisen

– Dette er matpakke-handlevogna. Men nå som prisene har gått opp, er jeg skeptisk til førprisene de oppgir, sier Nikolaisen.

I kundeavisene oppgir både Extra, Rema og Kiwi førpriser på enkelte varer. Mens Extras førpriser er fra sist uke, har Kiwis førpriser har vært gjeldende siden 1. juli. Remas førpriser er laveste pris på varen siste seks uker før kampanjen. Det får Nettavisen opplyst av kjedene.

Nikolaisen oppfordrer forbrukerne til å være mer obs på førprisen enn tidligere, siden den gjenspeiler prisene etter 1. juli. Han tror noen produkter var rimeligere før 1. juli enn førprisen som oppgis på tilbud nå.

Nikolaisen legger også merke til at ikke alle tilbudene er like gode.

– Ser vi på smoothie fra Bendit, vet nok de fleste at den har vært ned i ti kroner flere ganger tidligere. Nå koster den 12,90 kroner hos Kiwi, sier han.

Mange av produktene Rema og Kiwi har på tilbud denne uken, er egne merkevarer. Det er også noe Nikolaisen har merket seg.

– Kjøttpølser og karbonade i tilbudsavisen til Kiwi er fra Gilde, men det kan være for at mange er skeptiske til disse produktene fra First Price, sier han.

– First Price er gode produkter til en svært billig penge, som er veldig populære blant Kiwi-kundene. Vi opplever overhodet ikke at kundene er skeptiske, tvert imot, sier Kristine Aakvaag Arvin, kommunikasjonssjef i Kiwi, til Nettavisen.

– Viktige hverdagsvarer

– Det er jo mange produkter av egne merkevarer som er på tilbud nå. Hva er årsaken til at dere kjører på med kampanje på disse varene?

– Utgangspunktet vårt var å lage en kampanje som inneholder produkter som er viktige for kundene våre nå som hverdagen er tilbake, enten det er barnefamiliens favoritt, Julius-brødet, Skyr Luftig, Lofoten makrell i tomat eller brokkoli og blomkål. Vår kampanje skal inneholde noe for enhver smak og lommebok, svarer Arvin.

Også Rema 1000 har flere egne merkevarer på tilbud denne uken, og kategori- og innkjøpsdirektør Line Aarnes sier at de har som mål å være billigst på dagligvarer, og det gjelder på tvers av produkter og kategorier.

– Egne merkevarer er viktig for kundene våre og da skal vi selvsagt ha gode priser på det, sier hun.

Alle tre lavpriskjedene forklarer kampanjen denne uken med at vi nærmer oss skolestart.

– Når hverdagen starter, matpakker skal smøres og middagen igjen skal være rask og enkel, kutter vi massivt og bredt, for Rema 1000 skal alltid være billigst på dagligvarer i Norge, sier hun.

– Kiwi er prispresseren, og vi har alltid gode kampanjer til skolestart. I dag har vi presset ned prisene på 100 viktige hverdagsvarer som frukt og grønt, brød, rundstykker, pålegg, middag, pizza og yoghurt, sier Arvin i Kiwi.

– Skal være like billig

– Vi ønsker at kundene våre skal få alt de trenger til skolestart billigst hos Extra, og derfor har vi tilbud på det kundene trenger nå i ukene opp mot skolestart, sier Simen Kjønnås Thorsen, kommunikasjonsrådgiver i Coop Norge, til Nettavisen.

I kundeavisen til Extra, sammenlignet med Rema- og Kiwis kundeavis, kan det se ut som at det er færre varer på tilbud hos Coops lavpriskjede. På spørsmål om de vil følge etter Rema og Kiwis tilbud, svarer Thorsen at det kun er et lite utvalg av deres tilbuds- og kampanjevarer i butikk som presenteres i kundeavisen.

– Extra skal være minst like billig som Kiwi og Rema, og vi gjør det vi kan for å holde prisene nede. Dette for at kundene, som også er eierne våre, får den billigste handlekurven hos Extra, sier han til Nettavisen.

Nå kjører de på med tilbud for å gi kundene alt de trenger til skolestart billigst hos Extra, ifølge Thorsen.

– Derfor har vi tilbud på det kundene trenger nå i ukene opp mot skolestart, sier han, og påpeker at de også har noen faste tilbud som kundene benytter mye i hverdagen.