– For vår del som familie, har det vært alfa omega akkurat nå, smiler Martha Kristiansen.

Daglig leder i Emil Solbakken AS og samboer Kristoffer Solbakken hadde behov for flere i bedriften.

Martha hadde det han så etter i en kontormedarbeider og er nå ansatt i administrasjonen på kontoret i Industrigata i Elverum.

Siste tilskudd

Emil Solbakken AS leverer, monterer og utfører service på alt innen porter, dører og lastesystemer.

Bedriften ble grunnlagt i 1976 av Emil Solbakken fra Elverum, som drev firmaet alene fram til sønnen Kjetil ble ansatt i 1983. Siden den gang har det blitt enda flere medarbeidere i firmaet.

I 2008 tok Kjetil Solbakken over som daglig leder og eier, og høsten 2016 begynte tredje generasjon Solbakken i firmaet, da sønnen Kristoffer ble ansatt. Nå er det han som er daglig leder og utvider familiebedriften ytterligere.

– I de fleste bedrifter er det et økt dokumentasjonsbehov og alt skal gjøres digitalt. Det er også mer og mer etterspørsler etter større prosjekter som gjør at det kreves flere i administrasjonen som kan ta seg av fakturaer, betale regninger og svare på forespørsler og henvendelser. Det kan ikke gå på bekostning av det vi skal produsere og jobben vi skal gjøre, sier Solbakken.

Han synes det er fint at de har fått ansatt en kontormedarbeider, og er glad for at Martha er på plass i firmaet.

– Det er behov for flere i bedriften, eller så hadde vi ikke ansatt Martha. Også er det jo lettere å rekruttere internt. Du vet hva du får, smiler Solbakken.

Familietilværelsen

Sammen har de en sønn på to år som nå har hatt sitt første år i barnehagen. Martha er utdannet barnehagelærer og har jobbet i en barnehage på Hamar. Det har vært litt utfordrende å få hverdagen til å gå opp med lang reisevei, ulike arbeidstider og henting i barnehagen.

Nå trer Martha inn i en stilling hun mener passer familien bedre.

– Når det var behov for folk her synes jeg det virket interessant. Det passet oss veldig bra som familie at jeg kom inn nå og begynte og jobbe her, sier Kristiansen.

– Jeg trives veldig godt. Hverdagen går litt mer opp og jeg synes det er veldig gøy.

Hun begynte i den nye jobben 1. juni og jobber fast tre dager i uka, og mer dersom det er behov. Det har vært travle dager og mye å sette seg inn i.

– Det er noe veldig annet, men jeg kjente det var riktig nå når vi har småbarn. Så det føles veldig bra å ha tatt det valget, sier hun fornøyd.

– Jeg har litt mer fleksibel arbeidstid og ikke så lang reisevei til jobb. For vår del som familie, har det vært alfa omega akkurat nå.

Godt til rette

Det har tidligere vært fem ansatte portmontører som alle er menn i firmaet. Marthe ble første kvinne i bedriften, og trives godt med de nye kollegene sine.

– Jeg kjente alle her fra før, og har vært her mange ganger. Vi har en god tone alle sammen, og det er noen ålreite gutter, sier hun.

Siden det er sommerferie og litt roligere enn vanlig, har Kristoffer fått bedre tid til å gi den nye kollegaen en innføring i de ulike arbeidsoppgavene. Han ble ansatt i bedriften for seks år siden, og for han har jobben blitt en livsstil.

– Når jeg ble ansatt fikk jeg en innføring, men etterhvert som tiden går lager man sine egne rutiner og arbeidsoppgaver, og skaper sin egen arbeidsplass, sier Solbakken.

– Det er ikke alltid jeg ser på det jeg gjør som en jobb. Jeg synes det er veldig gøy og det har blitt hverdagen min.

Etterspørselen øker og bedriften trenger stadig nye medarbeidere.

– Vi er fortsatt på utkikk etter portmontører, sier Kristoffer.

Ser de 25 år frem i tid, så kanskje sønnens fascinasjon for porter og biler kan lede han til familiebedriften.

– Han skal få lov til å bli akkurat det han vil, selv om det selvfølgelig hadde vært gøy om han fikk lyst til å bli portmontør, smiler de enige.