41 amerikanere ville til byen der kong Haakon sa nei til tyskerne. Det fikset Visit Elverum-regionen

VALGTE ELVERUM: Char Rustan Brekke og Jan Hansen i spissen for reisefølget som besøkte Glomdalsmuseet tirsdag.

VALGTE ELVERUM: Char Rustan Brekke og Jan Hansen i spissen for reisefølget som besøkte Glomdalsmuseet tirsdag. Foto:

Artikkelen er over 2 år gammel

41 amerikanere ba om å få komme til byen der kong Haakon sa nei til tyskerne. Og det fikset Visit Elverum-Regionen.

DEL

– Veldig interessant, oppsummerer Jan Hansen etter en omvisning i den militærhistoriske utstillingen på Glomdalsmuseet i Elverum tirsdag kveld.

Den utvandrede nordmannen, bosatt i USA siden 1950, står i spissen for et reisefølge på 41 amerikanere med norske røtter. De er på rundreise i Norge for å lære mer om andre verdenskrig, fra Oscarsborg til kongebjørka i Molde – og naturligvis med en pause i Elverum.

Mer enn et kjapt stopp

Jan er initiativtaker til temareisen, og reiseleder er norskættede Char Rustan Brekke i reiseselskapet Brekke Tours & Travels fra North Dakota. Hun har dessuten slekt i Elverum, og besøkte byen under Jakt- og fiskedagene for noen år siden.

– Jan kontaktet meg, og ville organisere en tur til Norge med tema Norge og andre verdenskrig, forteller Char.

Elverum kunne fort blitt et kjapp stopp på vegen nordover i landet. I stedet ble det fem timer på Glomdalsmuseet, inkludert spekemat og visning av filmen «Kongens nei», samt overnatting og en busstur rundt i Elverum og regionen.

På messe i Bergen

Det hele skyldes et møte på den internasjonale reiselivsmessa Norwegian Travel Workshop i Bergen i april, der 850 utenlandske turoperatører deltok. Destinasjons- og arrangementsselskapet Visit Elverum- Regionen AS og markedssjef Ingvild Haugbråten var på plass.

– Jeg kom i kontakt med Ingvild, og sa at jeg jobbet med en temareise. Og hun har hjulpet til, forteller Char.

Ingvild Haugbråten mener amerikabesøket viser at langsiktig arbeid og markedsføring virker, og kaller det hele en liten suksesshistorie.

Velger seg det unike

– Dette er en kjempeviktig rolle for et destinasjonsselskap, fastslår Glomdalsmuseets Laila Bækkevold.

Hun leder seksjon for publikum og formidling, var en av omviserne på museet tirsdag, og synes det er artig at utstillingen og hele Elverum tiltrekker seg et såpass internasjonalt publikum. Laila biter seg særlig merke til reiseleder Chars prioriteringer:

Unike historier og opplevelser er viktigere enn turistfeller som Vigelandsparken og fisketorget i Bergen. Og det får man i Elverum.

For ordens skyld: AS Østlendingen er en av aksjonærene i Visit Elverum-Regionen AS.

Artikkeltags