Gå til sidens hovedinnhold

– Dette er et sort hull beredskapsmessig

Artikkelen er over 9 år gammel

Det uttalte Ole Valen, regionsjef i Stiftelsen Norsk Luftambulanse under sitt møte med Hedmarks toppkandidater og stortingsrepresentanter i går. Man ønsker å etablere en ny helikopterbase i området, og Ringsaker er ett av alternativene.

– En ny helikopterbase er alle partier positive til, men vi er avhengige av at det også vedtas og finansieres. Derfor henvender vi oss til dere, sa generalsekretær Åslaug Haga.
Møtet på Olrud ble innledet med historien om 18 år gamle Evida Haugom, som var nær døden etter en kollisjon i Gaupen 17. juli i fjor.
– Det tok 40 minutter før luftambulanse var på plass, og legene var nesten sikre på at de ville miste henne på turen inn til Ullevål. Hun overlevde mot alle odds. Det viser hvilken viktig rolle tiden spiller når det skjer en ulykke eller noen blir alvorlig syke, forteller Valen.
Basene som blir brukt per i dag er Lørenskog, Ål og Dombås. Responstiden kan imidlertid være lang, derfor presser stiftelsen nå på politikerne for å få på plass en luftambulansebase i Innlandet.
Stort behov
I Hedmark og Oppland bor det om lag 380 000 mennesker. I tillegg er det i perioder mange turister her, og stor gjennomgangstrafikk.
– De prehospitale tjenestene er gode. Man har 51 ambulanser på døgnbasis, men det er et stort område som skal dekkes. Dessuten er ikke ambulansene utstyrt med det samme utstyret og personellet som luftambulanse. Vi tar sykehuset ut til pasienten, sier sjeflege Stephen Sollid.
Stiftelsen Norsk Luftambulanse har 45 000 ambulanseoppdrag årlig. 14 000 av disse er i Hedmark og Oppland, og her kan det gå opp til halvannen time før helikopteret er på plass.
– Ved 14 prosent av tilfellene tar det lenger enn 25 minutter å nå fram fra alarmen gikk. Det kan bety døden ved en hjertestans. Tiden kan være avgjørende for om man overlever, og for om man kommer tilbake til et normalt liv etter ulykke eller alvorlig sykdom.
Til Ringsaker?
Åslaug Haga er klar på at dekningen må bli bedre, og håper at man kan få på plass en ny helikopterbase så snart som mulig.
– Man trenger ikke nødvendigvis å vente på avgjørelsen om nytt sykehus i Innlandet, for basen trenger ikke å ligge ved et sykehus. Det er faktisk viktigere at alle sykehusene har gode landingsplasser. Slik er det ikke per i dag, spesielt ved Hamar, sier Haga.
Representantene fra Stiftelsen Norsk Luftambulanse ser heller på det som uhensiktsmessig å plassere en base ved et sykehus.
– Det er bedre å plassere den i mindre sentrale strøk med tanke på for eksempel støy. Det viktigste er at man når ut til flest mulig i løpet a kortest mulig tid. Nærhet til fagmiljøene, infrastruktur og jevnt over greie værforhold er det også viktig å ta hensyn til, sier Sollid.
Rudshøgda og Brumunddal er blant alternativene som nevnes. Stiftelsen Norsk Luftambulanse ønsker ikke å uttale seg om hvor en slik luftambulansebase bør plasseres.
– Det er det opp til politikerne å bestemme, sier Haga.
En helikopterbase koster til sammen 40 millioner kroner årlig. 30 millioner av dette går til drift, mens resten går til medisinske leveranser. Norge har i dag 11 luftambulansebaser, og Norsk Luftambulanse AS er operatør ved åtte av disse.
– Vi ønsker at det etableres tre nye baser. En i Innlandet, en i Grenlandsområdet og en rundt Harstad. Innlandet har i dag et dårligere akuttmedisinsk tilbud enn det som er satt som standard for resten av landet. Derfor er det viktig for oss å nå ut til politikerne slik at de får gjort noe med beredskapen, sier Haga.
“Innlandet har i dag et dårligere akuttmedisinsk tilbud enn det som er satt som standard for resten av landet”.
Åslaug Haga
Generalsekretær, Stiftelsen Norsk Luftambulanse

Kommentarer til denne saken