Fikk fri tilgang på <br>sensitiv personinfo

I MOELV: Servicesenteret i Moelv

I MOELV: Servicesenteret i Moelv

Av
Artikkelen er over 10 år gammel

En tilfeldig person fikk fri adgang til sensitive personopplysninger og NAV-materiell på det «selvbetjente» NAV- kontoret i Moelv.

DEL

Kommunens servicekontor måtte sammen med den tilfeldige brukeren håndtere den alvorlige situasjonen.

Les også: Varsler diskusjoner om NAV-kontor

Det skjedde etter at NAV og kommunen melder at det egentlig ikke er definert hvordan aktuelle oppgaver og henvendelser skal ivaretas i ulike situasjoner.

Gikk galt

NAV-kontoret i Moelv ble stengt etter påske grunnet stort sykefravær på mottakssenteret i Brumunddal. Etter en tid, og med klager fra publikum ble det bestemt at dørene til kontoret i Moelv skulle åpnes. Slik skulle brukere av NAV få levere post og benytte seg av PC, kopimaskin og telefon. Det gikk galt:

– Jeg kom inn på et kontor som viste seg å inneholde to plastholdere fullt av papirer som brukere hadde tiltrodd NAV. Papirer som fullt ut legitimerer navn, personnummer, ærend hos lege, psykolog og en mengde dokumenter som NAV skal håndtere med personvern. I tillegg fant jeg NAV sine stempler for ulik bruk, og skjemakort for ulike rabatter og fordeler som bare NAV kan utstede, forteller personen som var første til å få adgang til det selvbetjente kontoret.

Vanskelig å bebreide

Det oppsto en situasjonen som ble vanskelig å håndtere for alle som var til stede:
Brukeren som kom inn og servicekontoret som hadde fått beskjed om å åpne kontoret av NAV, kunne ikke uten videre håndtere kontoret med informasjon og eiendom som kun NAV skal ha tilgang til. En kriseløsning ble gjennomført uten at noen av de involverte i Moelv følte seg bekvemme med situasjonen.

RB kjenner til at det har vært diskusjoner om en situasjon som ikke føles komfortabel.

Godt besøkt

Kontoret ble åpnet som følge av det påtrykk publikum ga etter å ha møtt stengte dører.

Men det gikk for raskt i svingene med NAV og nødvendig informasjon om den nye løsningen ble ikke gitt skikkelig.

Brukere av kontoret reagerer i tillegg på uttalelsene om at NAV-kontoret i Moelv kun er benyttet opp til reiserefusjon og kort for egenandel. Ifølge loggen til servicesenteret var det så mange som 25–30 personer innom hver dag de første ukene etter at kontoret ble stengt.

– Det er nok langt større besøk og behov for tjenester på NAV i Moelv enn ledelsen forteller, melder en bruker til Ringsaker Blad.

Artikkeltags