Gå til sidens hovedinnhold

Ronny berget liv på Hardangervidda

Artikkelen er over 8 år gammel

Mens han selv befant seg i en kritisk situasjon berget Ronny Evensen (31) fra Brumunddal livet til en annen mann da uvær overrasket skiturister på Hardangervidda onsdag.

Da Evensen støtte på mannen på 64 år hadde den andre nærmest gitt opp. Med lite klær og dårlig med utstyr hadde mannen lagt seg ned. Ronny handlet raskt.

- Han lå bare der og ville ikke mer. Jeg startet å sette opp mitt eget telt, ga han noen av mine klær, og fikk han til slutt ned i min sovepose. Det var veldig krevende for vinden var veldig sterk og det var kaldt. Jeg måtte legge mannen over teltet for at det ikke skulle blåse avsted da jeg holdt på å sette det opp, forteller Ronny.

Ekstremt krevende

Selv hadde Ronny bra med klær og bra med ustyr. Det hadde ikke mannen som fikk store problemer.

- Nei han hadde bare klær og utstyr for en vanlig tur i godt vær. Når det blåste opp og ble så vanskelig, gikk det galt for ham. Jeg syntes sjøl det ble ekstremt krevende. Det var ikke meldt slik vær, men det snur raskt i fjellet.

Ronny skulle gå turen fra Finse til turisthytta Krækkje. Turen er på om snaut 3 mil. Ronny brukte til slutt ni timer. Da han hadde fått mannen han møtte inn i teltet gikk han sjøl videre for å varsle etter hjelp.

- Jeg måtte også la pulken min stå igjen. Den brukte jeg for å bardunere teltet skikkelig, eller ville det bare blåst avgårde.

Turen fram til Krækkje ble veldig hard.

- Jeg ble veldig sliten, været og sikten var svært dårlig. Jeg brukte vel to timer på å komme meg fram. Å se hytta var en utrolig god følelse. Da jeg kom inn satte jeg meg rett ned og spiste en stor sjokoladeplate for å få tilbake energi før jeg varslet hjelpemannskaper, forklarer Ronny.

- En god beskjed

Ronny ringte politiet litt før halv åtte på kvelden. Rundt klokka 23.00 på kvelden meldte Røde Kors patruljen som rykket ut at de hadde funnet mannen og var på veg tilbake til Finse.

- Da de fant ham hadde teltstengene knekt, så teltet lå over mannen. Men jeg har fått beskjed om at han var i live, sier Ronny.

Det var for ham en veldig god beskjed å få.

- Det var spesielt, og det var godt å høre at han hadde overlevd. Jeg fikk ikke noe kontakt med ham oppe på fjellet. Han snakket så vidt til meg, og da var han mest opptatt av hvor han hadde lagt skiene sine.

Selv har han aldri vært i nærheten av å oppleve noe lignende.

- Det var kritisk, og jeg hadde lagt meg i teltet sjøl om det hadde vært plass til oss begge. Det ble veldig krevende og jeg mobiliserte alt jeg hadde for å komme meg fram til Krækkje, forteller.

Nå er han litt usikker på resten av turen over Hardangervidda.

- Samboeren min skal etter planen møte meg på Haukelifjell og så skulle vi gå videre sammen. Men nå er jeg uten telt, og jeg har heller ikke fått igjen resten av utstyret mitt, så jeg har ikke bestemt meg for hva jeg gjør, sier Ronny på telefon fra Krækkje.

Men selv om turen fikk en høyest dramatisk vending har han en god følelse innvendig.

- Ja, det endte jo bra, og jeg kjenner det er godt å tenke på, avslutter Evensen.

Det skal i følge Bergen Arbeiderblad ha gått bra med mannen Evensen tok seg av på Hardangervidda.