Trio spiller inn plate i Brøttum kirke

Artikkelen er over 5 år gammel

Med musikere fra Tyskland og Østerrike har Karl Ivar Refseth fra Brøttum håndplukket en ny trio. I kveld spiller de under litteraturfestivalen på Lillehammer.

DEL

Slagverkeren som mange vil huske fra STOMP-arrangementer på flere skoler i Ringsaker, var torsdag på plass med sin nystartede trio i Brøttum kirke, der Christian Weidner og Matthias Pichler sto klare for å finpusse detaljer før plateinnspillingen fredag. Kvelden før hadde de urframføring av Refseths musikk på Hamar.

Ble inspirert i Berlin

– Det var flott! I kveld spiller vi det samme på Cafe Stift, da med Cecilie Løveid. Jeg er utrolig takknemlig for å lage en opptreden med en så dyktig dramatiker. Og når jeg får plukke musikere fra øverste hylle blir det veldig spennende. I tillegg til å ha solid håndverksmessig og musikalsk grunnlag, er Matthias og Christian i stand til å underkaste seg hver enkelt komposisjon samtidig som de tilfører utelukkende det som behøves uten å blande inn stilistiske trekk fra jazz eller andre stilarter. Vi har også en veldig god personlig kjemi som utvikler seg videre for hvert prosjekt. Å jobbe med dem er litt som å være i skjæringspunktet mellom gode venner og søsken, sier Karl Ivar som har bodd sju år i Berlin. Musikkmiljøet der og medvirkning i flere ensembler har inspirert han til lage ny musikk og starte band.

– Berlin har en veldig rik scene for elektronisk musikk, gjennom arbeid i Notwist og indiepop har jeg blitt kjent andre metoder og fokus enn de jeg er vant til fra min bakgrunn innen klassisk musikk og moderne/eksperimentell jazz. Som musiker og komponist trenger du ny input, ellers sovner du. Nå vil jeg gå tilbake til min solokarriere og omsette inspirasjonen i en utgivelse.

Melodiøst og jordnært

Grunnen til at de ønsker å spille inn plate i Ringsakers kirker er både av faglig og praktisk art.

– Jeg er konfirmert her og vokste opp på Brøttum, tilhørigheten gjør det lettere å innlosjere alle hjemme hos meg. Det er også viktig at det er rolig når en skal produsere musikk, her får vi nydelig natur og ro. Vi elsker å gå i marka og vi spiller fotball, noe som igjen gir musikken et rolig og jordnært preg. Treveggene gir en varmere etterklang, noe som gjør det mer nøytralt. For å ha variasjonsmuligheter bruke vi Veldre kirke søndag, den har en helt annen akustikk med lengre etterklang, forklarer Karl Ivar som har beveget seg litt bort fra det eksperimentelle mot det melodiøse.

– Grunnuttrykket er det melodiske og jeg tror mange kan få en fin opplevelse.

Fredfullt

Releaseparty for det ferdige resultatet antar han blir til våren og arbeidet fullføres i Martin Ruchs studio i Berlin.

– Tekniker Martin Ruchs kommer fra Sveits og gjennom tidligere samarbeid har jeg lært han å kjenne som meget seriøs, grundig og kunnskapsrik.
Verdt å nevne er at komposisjonene til Refseth framføres akustisk av tre improviserende musikere. Musikken ble til under en intens komposisjonsfase i desember og januar og innøvd fra februar til april.

– Det er litt kirkelige titler på musikken, derfor passer den så godt her. Enkle melodier framføres av kun tre stemmer, en blåser, et strengeinstrument og varme vibrafonklanger. Det er fredfullt og gir rom for ettertanke.

Artikkeltags