Vil stoppe privatiseringen av Rørosbanen

TIL KAMP FOR RØROSBANEN: Arbeiderpartiet og Jernbaneforbundet gjør felles sak for å stanse privatiseringen av driften på Rørosbanen. Fra høyre mot venstre: Aud Riseng (Hamar, ordførerkandidat), Jørn Arild Flatha (Løten, ordførerkandidat), Lillian Skjærvik (Elverum, ordførerkandidat), Arne Hansen (Åmot, partileder), Terje Hoffstad (Stor-Elvdal, ordførerkandidat), Johnny Hagen (Alvdal, ordførerkandidat), Reidun Andrea Rønning (Tynset, partileder), Håvard Sagbakken Saanum (Tolga, partileder) og Isak Veierud Busch (Røros, ordførerkandidat). I midten forbundsleder Jane Sæthre i Norsk Jernbaneforbund. (Foto: Privat)

TIL KAMP FOR RØROSBANEN: Arbeiderpartiet og Jernbaneforbundet gjør felles sak for å stanse privatiseringen av driften på Rørosbanen. Fra høyre mot venstre: Aud Riseng (Hamar, ordførerkandidat), Jørn Arild Flatha (Løten, ordførerkandidat), Lillian Skjærvik (Elverum, ordførerkandidat), Arne Hansen (Åmot, partileder), Terje Hoffstad (Stor-Elvdal, ordførerkandidat), Johnny Hagen (Alvdal, ordførerkandidat), Reidun Andrea Rønning (Tynset, partileder), Håvard Sagbakken Saanum (Tolga, partileder) og Isak Veierud Busch (Røros, ordførerkandidat). I midten forbundsleder Jane Sæthre i Norsk Jernbaneforbund. (Foto: Privat)

Aps ordførerkandidater og partiledere langs Rørosbanen samler seg til kamp mot privatiseringen av banestrekningen.

DEL

Aud Riseng (Hamar), Jørn Arild Flatha (Løten), Lillian Skjærvik (Elverum), Arne Hansen (Åmot), Terje Hoffstad (Stor-Elvdal), Johnny Hagen (Alvdal), Reidun Andrea Rønning (Tynset), Håvard Sagbakken Saanum (Tolga) og Isak Veierud Busch (Røros) gjør felles sak og sier de vil kjempe for å beholde Rørosbanen i fellesskapets eie.

– At norsk jernbane skal deles opp og at ulike private selskapet fra land rundt om i verden skal drifte hver sin strekning, gjør at vi mister helheten, sier de.

På Aps landsmøte i helga gjorde de det klart at de vil kjempe for elektrisk drift og flere krysningsspor og mot privatisering og oppstykking, noe Jane Sæthre, leder i LO-tilsluttede Norsk Jernbaneforbund satte pris på.

– Det trengs nye krysningsspor og elektrifisering av hele strekningen, men privatisering av driften trenger vi virkelig ikke, slår hun fast.

Spørsmålet er bare om krafttaket for Rørosbanen kommer i tide.

Anbudsrunden er allerede i full gang.

Om noen få måneder, nærmere bestemt i juni, blir det klart hvilket togselskap som skal trafikkere Rørosbanen og de andre strekningene i det som Jernbanedirektoratet kaller «Trafikkpakke 2: Nord» fra sommeren 2020.

Øvrige strekninger i denne trafikkpakken er Dovrebanen, Raumabanen, Trønderbanen, Meråkerbanen, Nordlandsbanen og Saltenpendelen (Bodø-Fauske-Saltdal).

Det britiske selskapet Go-Ahead er allerede tildelt kontrakten for Sørlandsbanen, Arendalsbanen og Jærbanen (Trafikkpakke 1) og tar over togdriften her i desember i år.

Artikkeltags