MDG vil skrote elektrifisering av Rørosbanen og kjøre hydrogentog i stedet

Av
Artikkelen er over 1 år gammel

Tyskerne har allerede gjort det. Nå må også vi ta i bruk hydrogentog, mener MDG.

DEL

(Dagsavisen)– Vi mener Rørosbanen og Nordlandsbanen er perfekte pilotstrekninger for hydrogentog i Norge, sier Arild Hermstad, nasjonal talsperson i MDG.

Anbefalingen er i tråd med hva SINTEF konkluderte med i en rapport som ble framlagt våren 2016, og som også omfattet Solør- og Raumabanen.

– Fra midten av 2020-tallet er det hydrogen som i størst grad vil innfri de samlede kravene som vil gjelde for godstog i framtida, uttalte forskningsdirektør Steffen Møller-Holst til Gemini.no, da.

Nå har hydrogentogene allerede inntatt skinnegangen i Tyskland. To av dem ble satt inn i ordinær passasjertrafikk i Niedersachsen 17. september.

– Billigere løsning

Ytterligere 14 hydrogentog blir satt i trafikk fra slutten av 2021. Togselskapet LNVG har besluttet å kjøpe disse togene blant annet fordi 120 av selskapets dieseltog er i ferd med å nå slutten av sin levetid. Lokale tyske myndigheter påpeker at hydrogentog vil være et godt alternativ på strekninger som ikke er elektrifisert. Det gjelder også for både Rørosbanen og Nordlandsbanen.

I den nevnte SINTEF-rapporten heter det at det å ta i bruk utslippsfri hydrogentog på Nordlandsbanen til erstatning for dagens dieseltog, vil bli flere hundre millioner kroner billigere enn hva det vil koste å elektrifisere strekningen.

Med hydrogentog, som har sine egne kraftverk ombord, slipper man dessuten de sårbare og visuelt forstyrrende kontaktledningene som må på plass langs hele jernbanestrekningen ved en elektrifisering.

– Stort potensial

Hermstad mener det meste tilsier at Norge bør satse på hydrogentog.

– Dette har stort potensial for å skape store industri- og teknologimuligheter for Norge. Vi har både ren strøm, sterke gründermiljøer og et stort behov for å kutte utslipp og forurensning fra diesellokomotiver, sier MDG-toppen.

– Med hydrogendrift kan togreisende slippe diesellokomotiver helt mellom Bodø og Oslo, via Røros og Nordlandsbanen (etter som øvrige jernbanestrekninger allerede er elektrifisert. journ. anmrk.). Da kuttes utslippene raskt, uten å måtte elektrifisere dagens spor, fortsetter Hermstad.

Han mener regjeringen nå må «kjenne sin besøkelsestid».

– Tiden for å utsette miljøvennlige jernbaneprosjekter må være forbi, sier Hermstad.

20. september uttalte klima- og miljøminister Ola Elvestuen (V) til Dagsavisen, at hydrogen er noe regjeringen vil fortsette å satse på.

Så langt har resultatene i stor grad latt vente på seg, noe som blant annet kommer til uttrykk i at det kun er to fyllestasjoner for personbiler, per dags dato. Men Elvestuen er optimistisk med tanke på framtidig bruk av hydrogen både i kollektivtrafikken, i skipsfarten og også i togtrafikken, selv om det sistnevnte ikke framkom av nevnte artikkel. 

Artikkeltags