Hælteppet er ferdig, og nå skal Rørosbanen feires

DUGNADSTEPPE: Lapp på lapp som folk sydde under sommertogbesøket er satt sammen til et hælteppe. Fra venstre står Eldri Lilleeng og Eldbjørg Gresli Kaldbækken fra Tynset Husflidslag. Bersvend Salbu er avdelingsdirektør ved Musea i Nord-Østerdalen, som er en avdeling i Anno museum. Foto: Tonje Hovensjø Løkken

DUGNADSTEPPE: Lapp på lapp som folk sydde under sommertogbesøket er satt sammen til et hælteppe. Fra venstre står Eldri Lilleeng og Eldbjørg Gresli Kaldbækken fra Tynset Husflidslag. Bersvend Salbu er avdelingsdirektør ved Musea i Nord-Østerdalen, som er en avdeling i Anno museum. Foto: Tonje Hovensjø Løkken

Det blir folkefest på perrongen når tynsetingene inviterer til feiring av Rørosbanens 140-årsjubileum.

DEL

Lokale nyheter – 5 kr for 5 uker

13. oktober 1877 ble Rørosbanen offisielt åpnet på Røros, med kong Oscar II til stede.

Noe mindre pomp og prakt blir det når tynsetingene feirer banebursdag nøyaktig 140 år senere. Men både tynsetordfører Merete Myhre Moen og representanter for jernbanen vil være til stede på selskapet fredag formiddag.

– Vi mener at 140 år med jernbane er vel verdt å feire, sier Bersvend Salbu, avdelingsdirektør ved Musea i Nord-Østerdalen, som er en avdeling i Anno museum.

Søm ved sommertoget

Allerede i sommer allierte museet seg med Tynset Husflidslag. Da NRK Sommertoget var på besøk ble publikum utfordret med nål og tråd til å sy lapper i det som husflidslaget nå har montert til et hælteppe.

Responsen var overveldende, og rundt 180 restelapper med hæl-fasong utgjør teppet. At mange av de små lappene bortimot er i rødburgunder togfarge bedyrer Eldri Lilleeng at beror på en tilfeldighet, men toget hun har brodert i midten er i alle fall nøye planlagt. Lappene er kantet med knapphulls-sting, og mange er brodert. Her er det både initialer, en katt og en lapp det står «tut» på. Museumsdirektøren løfter på noen av lappene og leter etter hemmelige budskap innunder kantene.

– Fram til feiringa på fredag kommer teppet til å ligge på biblioteket slik at alle kan få se det, sier Eldri Lilleeng og Eldbjørg Gresli Kalbækken i husflidslaget.

Hvor teppet til slutt havner, er det ingen på Tynset som vet, men det skal i alle fall overrekkes til jernbanefolkene. Salbu kaller teppet en takknemlighetsgave fra Tynset.

Fest på perrongen

Feiringa fredag starter en time før ett-toget ankommer stasjonen.

– Det blir fest på perrongen, med kaffe, kake og musikk, sier Lilleeng og Kalbækken.

Jernbanehistorien tar Musea i Nord-Østerdalen seg av å presentere.

– Toget har betydd mye for oss, både med tanke på tettstedsutvikling og næringssammensetning, illustrerer Bersvend Salbu.

– Bare tenk på alle hotellene som var på Tynset, skyter Kalbækken inn.

Salbu blar i Rørosbaneboka som Thor Bjerke og Roar Stenersen har skrevet. Avdelingsdirektøren forteller at Rørosbanen ble bygd etappevis. Allerede i 1862 var strekningen mellom Hamar og Grundset (Elverum) klar. I 1871 nådde banen Rena, mens Trondheim-Støren ble ferdig i 1864. Deretter ble det etappevis bygging gjennom Østerdalen, med Koppang-Røros som siste etappe.

14. august 1877 fant sammenføyningen sted på plassen som etterpå ble hetende Skjøten, ved Brandvålen mellom Auma og Alvdal.

Husflidslaget har føyd lappene sammen, og nå håper både de og museumsdirektøren at mange kommer og deltar i feiringen fredag 13. oktober.

Artikkeltags