Til vinteren blir det mindre salting på Trysilvegen

MINDRE SALTING: Til vinteren blir det mindre salting på Trysilvegen når kvikksølvet kryper under tre minusgrader.

MINDRE SALTING: Til vinteren blir det mindre salting på Trysilvegen når kvikksølvet kryper under tre minusgrader. Foto:

Kommende vinter skal rv. 25 på strekningen Ulvåa til Knetten mellom Elverum og Trysil driftes som «vinterveg».

DEL

Det skriver Statens vegvesen i en pressemelding onsdag formiddag.

Den 42 kilometer lange strekningen har i mange år blitt driftet etter en «barveg-strategi», noe som betyr enkelt og greit at det jobbes hele tiden for å ha kjørebanen fri for is og snø, uavhengig av temperatur og værforhold.

Nytter ikke salte under kalde forhold

– Under normalvintre er den aktuelle strekningen preget av tørre og kalde perioder. I disse periodene nytter det ikke å salte for å få bar veg. Det har ført til at strekningen uansett har blitt driftet som «vinterveg», forklarer byggeleder i Statens vegvesen, Bjørn Inge Stefferud Holter.

Med lavere trafikk på ukedagene enn i helgene, er det derfor vanskelig for vegvesenet å få bar veg ved denne saltingen, når det i riktig temperatur trengs mange bilhjul for å bearbeide saltet ned i vegen.

Når det blir kaldere enn minus 3 grader, har saltingen liten effekt, siden det bare vil ligge over frosthinnen, og bli børstet vekk av bilene. Da er det vanlig fastsand som vil bli brukt.

Miljøtiltak

En av hovedårsakene med å endre driften til «vinterveg» er miljøeffekten.

Ifølge Statens vegvesen er det de siste vintrene brukt 12 tonn salt per kilometer på denne strekningen.

Enkel matte viser da at det til sammen er brukt rundt 500 tonn salt. Med dette tiltaket anslår Statens vegvesen at forbruket vil gå ned til 0,5 tonn per kilometer.

– Så lenge temperaturen ikke synker under minus 3 grader vil hele strekningen bli saltet også nå. Dette gjør vi for å fjerne frosthinnen som danner seg og skaper glatt vegbane. Blir det kaldere enn minus tre grader blir det strøing som forklart tidligere, sier Stefferud Holter.

Under begrepet «vinterveg» kommer også brøyting, og strøing med fastsand for å sikre veggrepet. Målet til vegvesenet er at uansett hvor du befinner deg på strekningen, skal det maks gå to timer mellom hver gang en brøytebil passerer, når det snør.

Det vil bli skiltet før strekningen starter med «Slutt på saltet veg».

Artikkeltags