Kjempe-elgen har kommet til Norge

PRØVEMONTERT: Stålelgen som i sommer skal monteres på Bjøråa blir verdens største i sitt slag. Her fra prøvemonteringen i Kina i fjor. – Dette ser bra ut, sier kunster Linda Bakke. (Foto: Petter Kveseth)

PRØVEMONTERT: Stålelgen som i sommer skal monteres på Bjøråa blir verdens største i sitt slag. Her fra prøvemonteringen i Kina i fjor. – Dette ser bra ut, sier kunster Linda Bakke. (Foto: Petter Kveseth)

Av
Artikkelen er over 4 år gammel

Verdens største elg har kommet til kai med båt i Oslo. Nå starter turen opp Østerdalen, før den i sommer skal settes sammen ved rv. 3 på Bjøråa rasteplass i Stor-Elvdal.

DEL

Rekordelgen blir 30 centimeter høyere enn elgen som i dag er verdens største, Canadas «Mac the Moose». 10,1 meter høy og 12 meter lang gjør den til verdens største.

Kunstner Linda Bakke er ansvarlig for produksjonen, Sparebanken Hedmarks kunstfond står for finansieringen mens Statens vegvesen stiller areal til disposisjon og bidrar gjennom etableringen av rasteplassen ved Bjøråa – midtveis mellom Oslo og Trondheim.

Godt fornøyd kunstner

Det er fire år siden Linda Bakke fikk ideen om å lage elgen.

Da avtalen med banken og Statens vegvesen ble gjort var gleden stor for at prosjektet kunne realiseres.
Bakke selv har tidligere fortalt om prøvemonteringen av elgen i den kinesiske hovedstaden Beijing.

– Det ser bra ut, sier elgkunstneren Linda Bakke, som er bosatt i Stange.

Trafikksikkerhet

Prosjektet med kjempeelgen er en del av Statens vegvesens prosjekt «Trafikantens opp- levelse langs riksveg 3».

Dette er et forsknings- og utviklingsprosjekt som skal definere, utvikle og gjennomføre tiltak for å skjerpe trafikantene sin oppmerksomhet.

Dette skal i sin tur øke reiseopplevelsen og redusere antall ulykker.

Nå er altså elgen så godt som ferdig. Nå har den altså ankommet landet og er snart klar for montering i Stor-Elvdal.

– Nå er det bare poleringen av elgen som gjenstår, før den monteres på Bjøråa i sommer, sa Linda Bakke til vår avis i forbindelse med transporten av elgen fra Kina til Norge.

– Kina best på stål-elg

Hun legger ikke skjul på at det er økonomiske, men også kunstneriske årsaker, til at det massive stål-dyret har blitt «unnfanget» i nettopp Kina.

– Både prismessig og håndverksmessig er kineserne best, sier Bakke.

Elggevirene som er satt opp langs riksveg 3 er en annen del av prosjektet «Trafikantens opplevelse».

Lyssetting og vegetasjonsrydding likeså.

I sommer krones det hele altså med en verdensrekord.

Ifølge Statens vegvesen er det ingen tvil om at prosjektet fungerer, blant annet ved at det bryter opp monotonien som oppstår når man kjører Østerdalen.

Artikkeltags