Stor kamp om vegpenger: – Skal det bli vegpenger, er første bud at Elverum opptrer samlet

NYTTER IKKE Å KRANGLE: Stortingsrepresentant Tor André Johnsen (Frp) slår fast at lokalpolitikere som krangler om hva som er riktig løsning etter at vedtak er fattet, gjør jobben med å komme inn på Nasjonal transportplan enda vanskeligere. (Foto: Bjørn-Frode Løvlund)

NYTTER IKKE Å KRANGLE: Stortingsrepresentant Tor André Johnsen (Frp) slår fast at lokalpolitikere som krangler om hva som er riktig løsning etter at vedtak er fattet, gjør jobben med å komme inn på Nasjonal transportplan enda vanskeligere. (Foto: Bjørn-Frode Løvlund)

Stortingsrepresentant Tor André Johnsen (Frp) er oppgitt over elverumspolitikernes vegkrangling i fylkestinget nylig. – Skal Elverum komme inn i Nasjonal transportplan og få penger til nytt vegsystem, er første bud å opptre samlet, sier Johnsen.

DEL

I fylkestinget nylig ønsket fylkestingsrepresentant Yngve Sætre (H) svar på hva fylkesrådet gjør for å få en omkjøringsveg nord for sentrum i Elverum. I stedet ble det krangling med fylkestingsrepresentant Bjørn Jarle Røberg-Larsen (Ap) om hva som er den beste vegløsningen for Elverum.

Sætre og Røberg-Larsen er begge fra Elverum og sitter i kommunestyret der. De sto på hver sin side da politikerne i Elverum for drøyt to år siden med knappest mulig flertall valgte å takke nei til Statens vegvesens forslag om utbedring av vegsystemet i og rundt sentrum, blant annet med ny bru over Glomma mellom Glomdalsmuseet og ELVIS, og bygate langs Glomma.

I stedet gikk flertallet inn for kryssutbedringer og for å få til en omkjøringsveg nord for sentrum. Tanken er at en sånn veg i Stavåsen nord for bebyggelsen på Søbakken og Strandmoen kan lede Trysil-trafikken utenom byen.

– Tungt nok for prosjekter det er enighet om

Skal det skje noe med vegsystemet i Elverum, må prosjektet nå opp i arbeidet med ny nasjonal transportplan (NTP). Stortingsrepresentant Johnsen sier det er tungt nok for prosjekter det er full enighet om.

– Jeg er sjokkert over opptrinnet i fylkestinget. Det gjør jobben enda vanskeligere. Min oppfordring er at elverumspolitikerne må stå samlet nå som vedtaket er fattet. Det er så stor kamp om vegpengene at selv om man kommer inn i NTP, er det ikke sikkert at prosjektet blir finansiert, sier Johnsen.

Støtter omkjøringsveg

Selv mener Johnsen det er riktig å lede Trysil-trafikken utenom sentrum ved å bygge ny bru og omkjøringsveg nord for Leiret.

– Når den nye riksveg 3/25 står ferdig, blir østerdalstrafikken ledet lenger utenfor sentrum, men problemet for Elverum er jo Trysil-trafikken. Det vet alle som har kjørt til eller gjennom Elverum på fredager og søndager eller på andre store utfartsdager, sier Johnsen, selv om framlagte analyser viser at 85 prosent av trafikken i Elverum er lokaltrafikk, mens bare 15 prosent er gjennomfartstrafikk.

Artikkeltags