Gå til sidens hovedinnhold

Senterungdom Erlend (22): – Elektrifisér hele jernbanenettet

Artikkelen er over 1 år gammel

– Elektrifisering av Rørosbanen og Solørbanen innen 2030 må inn som et mest mulig forpliktende punkt i partiprogrammene til alle partier. Det er den eneste måten vi kan få det til, sier Erlend Kvittum Nytrøen.

Erlend Kvittum Nytrøen er sentralstyremedlem i Senterungdommen og togpendler. Han sitter i programkomiteen til Senterungdommen, som har elektrifisering av hele det norske jernbanenettverket innen 2030 som et av de viktigste punktene i sitt program.

Spilt inn for Sp

– Vi har allerede spilt det inn for Senterpartiet som kommer med sitt partiprogram 1. oktober, sier Kvittum Nytrøen.

Han legger til at elektrifisering av Rørosbanen og Solørbanen har vært ute av Nasjonal transportplan (NTP) siden den rødgrønne regjeringen la fram forslag om det for åtte år siden.

– I Høyre sitt program heter det «ta i bruk nye teknologiske løsninger i arbeidet med å sikre flere avganger og mindre utslipp fra tog», men det står ingen ting om elektrifisering på Rørosbanen og Solørbanen. Derfor er dette en helt klar prioritering som vi ønsker at Sp og forhåpentlig alle partier programfester at må inn i NTP for den kommende perioden 2022 – 2033, fortsetter Kvittum Nytrøen.

Må stå sammen

Han gjør det klart at Senterungdommen vil prioritere utbygging av jernbanelinjer og jernbanekapasitet, framfor økt kapasitet på de store innfartsårene til Oslo.

– Det er noe alle partier må stå sammen om i Østerdalen. Nå må ungdom i Nord-Østerdal til Elverum for å få regulering hos tannlege, og når de skal ut i den store verden er det kjekt at det finnes kollektivtrafikk når de skal hjem igjen, understreker Kvittum Nytrøen.

Han er juss-student i Oslo og har ikke egen bil. Derfor er han helt avhengig av tog for å komme seg opp og ned Østerdalen to-tre ganger i måneden.

A og B-tilbud

– Det er stor forskjell på togmaterialet mellom Oslo og Hamar og mellom Hamar og Tynset. Det er et A og B-tilbud og det hadde vært mye mindre slitsomt hvis de gamle og slitte togsettene ble byttet ut. Det handler om å gjøre det attraktivt å bosette seg i Nord-Østerdal, sier Kvittum Nytrøen og legger til:

– Ennå holder jeg ut, men hvis det ikke blir endringer er det ikke sikkert at andre gjør det.

Kommentarer til denne saken