(Hamar Dagblad)

– Vi skal ikke fortelle noen store sannheter om livet. Dette skal være energifylt og morsomt. Formen skal være gøyal, og vi har nesten lagt oss på en tegneseriemåte å fortelle historien på, sier regissør Arvid Ones.

Siste finpuss i prøvesalen hos Teater Innlandet i Hamar før premieren i Maihaugsalen på Lillehammer. Deretter skal familiemusikalen, som tar utgangspunkt i Rudyard Kiplings klassiker om gutten som vokser opp blant ulver, ut på en skikkelig rundreise i Innlandet.

I høst blir det nye forestillinger, når medprodusent Riksteatret tar med stykket videre ut i landet.

For Lars Halvor Andreassen, som skal tolke Mowgli, er det en spesiell tid:

– Jeg gjorde dette stykket som 14-åring, for ti år siden. Da var jeg i stemmeskiftet, og syntes det nesten var litt dumt at jeg ikke fikk spille de andre mer modne karakterene, sier Andreassen og smiler.

Han mener han blir en bedre Mowgli denne gangen, selv om han er blitt voksen:

– Jeg har sørget for at han blir en ung, åpen og naiv gutt, som ikke tenker så mye over konsekvensene av sine handlinger. Han er bekymringsløs og fryktløs. På godt og vondt.

Therese Slob har jobbet med koreografien, og det er blitt en tettpakket forestilling med musikk og dans:

– Skuespillerne må jobbe hardt, men jeg er blitt imponert over at de også er dyktige dansere.

– Vi har ikke tid til å kjede oss, kontrer skuespiller Anette Bolette Stang Eng.

For Jungelboken-oppsettingene rundt omkring i Norge har ofte hatt opptil 40 skuespillere i aksjon. Arvid Ones har komprimert og laget et stykke der sju skuespillere tolker alt fra aper og slanger til gribber og menneske. Det blir med andre ord høyt tempo og mange skift.

Først og fremst handler det om å gi publikum godfølelsen:

– Vi så den første Disney-versjonen av «Jungelboken». Det er den tegnefilmen vi har hatt i hodet da vi lagde stykket. Målet har vært at det skal bli veldig, veldig morsomt å se på.

– Og jeg må innrømme at fokuset på seriøse temaer som miljøvern og dyrevelferd er helt fraværende.