Leker inn gangetabellen med VR-briller

ARTIG: VR-brillergjør mattetimene artigere, synes Tobias Lilleie Styve (til venstre) og Pia Aagsen Fagerli i femt klasse på Hanstad, her i samtale med professor Thomas Nordahl som forsker på den banebrytende læremetoden.

ARTIG: VR-brillergjør mattetimene artigere, synes Tobias Lilleie Styve (til venstre) og Pia Aagsen Fagerli i femt klasse på Hanstad, her i samtale med professor Thomas Nordahl som forsker på den banebrytende læremetoden. Foto:

Artikkelen er over 2 år gammel

Som de første i landet får elevene i femte trinn på Hanstad skole i Elverum lære gangetabellen ved hjelp av digitale mattespill i VR-briller. Professor Thomas Nordahl forsker på effekten av læremiddelet.

DEL

Det han ønsker å finne ut er om elevene som får leke inn gangetabellen med spillteknologi lærer bedre enn dem som lærer gangetabellen på tradisjonell måte.

Konkret foregår forskningen ved at femte klassene på Hanstad og Søbakken skoler allerede har gjennomført ei matteprøve i gangetabellen. Etter et par måneders bruk av VR-brillene på Hanstad, skal det gjennomføres ei ny matteprøve. Så måles hvilken skole som har hatt størst framgang.

– Det finnes ingen forskning på området fra før. Både teknologien og forskningen er banebrytende, sier Nordahl.

Viser det seg at dette er en fornuftig måte å lære matematikk på, er det bare fantasien som setter grenser for hvilke oppgaver som kan utvikles for VR-briller.

Handler i butikken

Torsdag besøkte han Hanstad skole og fikk se brillene i aksjon. Mattelærer Kristin Søgaard sendte ei og ei gruppe ut for å hente briller, mobiltelefon og våtserviett med desinfeksjonsmiddel. Brillene rengjøres grundig før bruk for å hindre eventuell smitte av øyeinfeksjoner.

Elevene tilpasser, monterer og setter i gang. Inne i brillene er de inne i en virtuell butikk. Varer kommer på båndet, prisene kommer opp på ei tavle. Ved å peke på riktig svar, går de videre. Det plinger for riktige svar på alle gruppene.

Motiverende

Når alle oppgavene er gjennomført, kommer det som er aller morsomst. Da er premien å samle drager og diamanter i en eventyrverden det er mulig å jobbe seg lenger og lenger inn i.

– Jeg har samlet alle dragene. Det er kjempegøy, sier Tobias Lilleeie Styve.

– Har du blitt raskere i gangetabellen, vil Nordahl vite.

– Ja, den går fort nå, bekrefter Tobias.

Pia Aagesen Fagerli synes også det er gøy med VR-briller, men har måtte ta dem av, for hun blir litt svimmel når hun bruker dem.

Mattelærer Kristin Søgaard bekrefter at VR-brillene er populære hos elevene. Hun kan følge med på egen pc hvordan oppgavene løses.

– Det er mye spørsmål etter dem, og de virker veldig motiverende, spesielt for de svakeste elevene som har lett for å bli motløse når vi løser oppgaver på gamlemåten, sier hun.

Artikkeltags