Gå til sidens hovedinnhold

SMKs rolle bør granskes

Lørdag trakk Kjell Ingolf Ropstad seg som partileder i KrF.

Leder Dette er en leder. Lederen gir uttrykk for avisens holdning.

Han går også av som statsråd. Ropstad lover å rydde opp i skattesaken, men feilen han gjorde var så grov at det ville ha vært umulig å fortsette som partileder og statsråd. Aftenposten har gjennom sine avsløringer drevet Ropstad fra skanse til skanse.

Først ble det avdekket at han i ti år var folkeregistrert på gutterommet i foreldrenes hjem på Sørlandet, mens han i realiteten bodde i stortingsbetalt leilighet i Oslo. Enda mer alvorlig ble saken da det ble avslørt at Ropstad også har spart skatt ved å gi gale opplysninger. Ropstad og foreldrene delte ikke på utgifter, slik som avtalt med foreldrene og oppgitt til SMK.

Ropstad er ute av verden som topp-politiker. Dette er historie, og han er «bare» stortingsrepresentant i fire år framover. Våre fremste folkevalgte kan i realiteten ikke fradømmes sine verv. Det spiller ingen rolle om de har gjort noe straffbart eller har handlet på kant med loven som de ofte selv har vedtatt.

Dette er en styrke ved det norske folkestyret. Spørsmålet er kort og godt om velgerne har tillit eller ikke til våre folkevalgte. Det avgjøres hvert fjerde år.

I kjølvannet av Ropstad-saken er det mest interessante å se på rollen som Statsministerens kontor (SMK) har hatt i denne saken. Ifølge statsminister Erna Solberg er SMKs oppfatning at skattereglene var ikke var klare og lett forståelige. Ropstad selv har ansvaret for å holde seg innenfor lov og regelverk, men SMK har et medansvar.

Regjeringen burde selv ha foreslått endringer som gjør lovverket krystallklart. Statsministeren innrømmer nå at det skulle vært trukket skriftlige konklusjoner av avtaler for å unngå misforståelser. Den erkjennelser kommer lovlig sent.

Regjeringen burde selv ha foreslått endringer som gjør lovverket krystallklart.

Kommentarer til denne saken