(Nettavisen) En prissammenligning av 27 varer fra september i fjor til september i år, viser prisstigninger opp mot 40 prosent på enkeltvarer.

Prisene er sjekket hos Oda, lavpriskjeden på nett. Sammenligningen av prisene viser blant annet:

  • 40 prosent prisøkning på Grandiosa pizza og leverpostei.
  • 30 prosent økning på meierismør.
  • 22 prosent økning på kokt skinke.
  • 20 prosent økning på skivet Norvegia.

Les hele pristesten lenger ned i saken.

Kiwi, Extra og Rema 1000 har også økt prisene tilsvarende på Grandiosa, smør, kokt skinke og Norvegia. Kjedene er Odas konkurrenter innen lavprissegmentet.

Ekspert: – Prissettingen er ikke logisk

Vi har bedt Ivar Gaasland, samfunnsøkonom og førsteamanuensis ved BI, forklare den enorme prisøkningen.

– Butikkene tar så høy pris som konkurransen tillater at de kan. Pristesten er et godt eksempel på strategisk prising, sier han til Nettavisen.

Gaasland understreker at tall fra SSB viser at smør har gått opp med henholdsvis 17 og 21,6 prosent siden i fjor. Tallene baserer seg på et representativt utvalg av priser fra norske dagligvarebutikker, og måler prisendring fra juli og august i fjor, til tilsvarende periode i år. Tallene fra september vil foreligge i oktober.

Nettavisens pristest viser for eksempel at Norvegia har gått opp med 20 prosent, mens Gudbrandsdalsost har blitt tre kroner billigere.

– Isolert sett virker jo ikke dette logisk, men forklaringen er at at butikkene setter prisene strategisk og dynamisk ut fra konkurranse, og for å lokke folk til butikken. Butikkene tjener på å selge handlekurver, ikke enkeltvarer, sier Gaasland.

– Utnytter situasjonen

Krigen i Ukraina sendte prisene på blant annet vegetabilske oljer i været. Både Ukraina og Russland er svært viktige produsenter av solsikkefrø, som brukes for å utvinne solsikkeolje. I kjølvannet av krigsutbruddet innførte Indonesia, verdens største produsent av palmeolje, midlertid eksportstopp. Dette rystet markedene.

I lys av krigen, energikrisen og kostnadsøkninger på innsatsfaktorer i landbruket, har smørprisene steget internasjonalt. Gaasland mener forklaringen på økte smørkriser i Norge også kan ligge et annet sted.

– Det overrasker meg ikke at bransjen utnytter situasjonen, sier han.

Økonomen fremhever at Tine Meierier, som er heleid av bøndene, har monopol på smør.

– Dette kan ikke forklares med Ukraina-krigen, strømkrise eller andre ting, understreker han.

Mindre opp enn i EU

Gaasland mener likevel at det er verdt å merke seg at prisøkningen i Norge generelt er lavere enn i EU. I Norge har matprisene økt med 10 prosent – I EU 13 prosent, siden i fjor.

I tabellen under kan du se hvor store prisøkningene har vært siden i fjor.

Prisene er sjekket 13.09.22 og 28.09.22- Alle priser i kroner.

Varer Oda september 2022 Oda september 2021 Differanse Prosent
Lettmelk 0,5 % Q-melk 1 liter 17,4 16,6 0,8
H-melk Tine 1 liter 20,9 19,4 1,5
Sjokomelk Laktosefri Tine 1 liter 32,9 28,4 4,5
Seterrømme 300g Tine 24,9 23,9 1
Meierismør 500g Tine 47,9 36,4 11,5 31,6
Bremykt Original 500g 41,5 33,6 7,9 23,5
Vaniljeyoghurt 500g Tine 18,9 18,9 0
Norvegia 500g 27 % fett 59,5 59,2 0
Norvegia fyldig skivet 250g 47,9 39,9 8 20
Gudbrandsdalsost G35 500g 51,4 54,4 Billigere
Philadelfia light 40% less fat 200g 29,9 24,9 5 20
Kalkunskinke krydder 110g Prior 24,9 21,9 3
Kokt skinke Gilde 110g skrivet 27,9 22,8 5,1 22,4
Leverpostei 200g Stabburet 18,9 13,5 5,4 40
Wienerpølser Gilde 520g 47,9 46,2 1,7
Spagetti Barilla 1 kg 19,9 22,3 2,4
Pastasaus dolmio classico pastasaus 500g 19,2 23,2 Billigere
Cherrytomat i beger 250g billigste type 14,9 18,9 Billigere
Rød paprika 1 kg - billigste type 38,8 39,9 Billigere
Broccoli 14,9 19,9 Billigere
Corn Flakes Kellogs 500g 29,9 25,4 4,5
Superchips paprika 140g 29,9 28,9 1
Nidar Favoritter Troika 300g 34,9 36,4 Billigere
Nidar Favoritter Stratos 300g 52,9 52,4 0,5
Salo Ultra oppvask 500ml 28,9 24,9 4
Omo Ultra Hvit Flytende 595ml 49,9 44,9 5
Grandiosa Original Pizza 575g 55,6 39,9 15,7 40
Fish & Crisp Gourmet 480g Findus 64,9 57,4 7,5





Totalt 967,3 894,4
8

Oda: – Vi tar ut en høy margin på smør

Tor Erik Aag, kommersiell direktør i Oda, gir økonom Gaasland rett i at marginene på smør er høyere enn på andre varer.

– Smør har alltid vært en vare med høy priskonkurranse. Det er et produkt mange kjøper, og som kundene har et forhold til prisen på, sier han til Nettavisen.

Han understreker at prisøkningen på smøret er en kombinasjon av prisøkninger fra leverandørene og konkurransesituasjonen på produktet.

– Isolert sett er marginene på smør noe bedre nå enn tidligere. Men denne gevinsten blir mer enn spist opp av dårligere marginer på andre produkter, sier han og forteller at Oda er mest opptatt av lønnsomheten de har på hele handlekurven.

Aag opplyser at prisøkningen på 40 prosent på leverpostei har samme forklaring. Men når det kommer til Grandiosa, er forklaringen en annen.

– Grandiosa er et tilbudsutsatt produkt. Oda velger å følge konkurrentene når de har tilbud. Når prisene sprettet opp igjen, setter også vi dem opp.

– Mange husholdninger sliter med å få endene til å møtes, hva er grunnen til at dere ikke heller setter ned prisene i stedet for å følge konkurrentene?

Oda må jo tjene penger også, eller så har vi ikke en levedyktig forretning. Vi har redusert marginene våre. Gevinsten er mer enn spist opp av lavere marginer på andre produkter, gjentar han.