– Pengene går til Sverige

IKKE GODT NYTT: Jan Ove Toverud (fra venstre) og Jostein Bekkemoen i snøscootergruppa får ikke gode nyheter fra Per Roar Bredvold etter hans spørsmål til næringsminister Trond Giske.																	 foto: sverRE viggen

IKKE GODT NYTT: Jan Ove Toverud (fra venstre) og Jostein Bekkemoen i snøscootergruppa får ikke gode nyheter fra Per Roar Bredvold etter hans spørsmål til næringsminister Trond Giske. foto: sverRE viggen

Av
Artikkelen er over 7 år gammel

Næringsminister Trond Giske gir ikke grunn til optimisme når det gjelder mulighetene for snøscooterkjøring i utmark, verken i næringssammenheng eller som rekreasjon.

DEL

Det er konklusjonen Per Roar Bredvold (Frp) trekker etter at han stilte statsråden spørsmål sist uke.

– Jeg er redd for at det ikke blir noen mulighet i overskuelig framtid. Vi kan ikke gi opp, men det var ikke mye positivt å hente hos ham denne gang, fortalte Bredvold til representanter for snøscootergruppa i Åsnes Finnskog idrettslag i helga.

Til Sverige

Det betyr at store penger i stedet vil bli lagt igjen langs svenske snøscooterleder. Og norske snøscootere blir fylt opp med bensin ved det nye anlegget i Bograngen.

– Hvorfor er ikke regjeringen mer positiv til snøscooterkjøring innenfor regelverk slik at nordmenn ikke behøver å reise til Sverige eller Finland for oppleve dette, og dermed bruke pengene der i stedet for at de brukes til å bygge opp denne type reiselivsnæring i Norge?

Det er spørsmålet Bredvold stilte næringsminister Trond Giske.

– I Norge har vi fulgt et grunnleggende prinsipp om å ha en begrensning på motorferdsel i utmark. I Sverige har man lagt litt andre prinsipper til grunn for sin regulering. Regjeringen er positiv til snøscooterkjøring innenfor et regelverk. Spørsmålet er heller hvor regelverket skal ligge og hvor strengt det skal være, svarte statsråden.

Er skuffet

Per Roar Bredvold legger ikke skjul på at han er skuffet over svaret.

– Ja, og jeg tror ikke det blir flertall for forslaget fra Høyre om en oppmyking når det skal behandles i vår, sier han.

Folk i snøscootergruppa i Åsnes Finnskog idrettslag er ikke overrasket over svaret.

– Man kan snart spørre seg hva vi skal få lov til i denne delen av landet, både når det gjelder næring og friluftsliv. Å kjøre på snø på frossen mark på leder, må være bedre enn den ukontrollerte kjøringen som fort kan komme i stedet, sier Jan Ove Toverud og Jostein Bekkemoen i snøscootergruppa.

Gruppa kommer til å søke Åsnes kommune om tillatelse til å kjøre de berømmelige 400 meterne på norsk side for å komme til sitt arrangement på Gransjøen i Sverige i mars.

– Men vi regner nok med at fylkesmannen sier nei uansett. Så det blir å kjøre inn fra Sverige, sier Toverud og Bekkemoen, som håper at det kommer en dag med lysere utsikter på dette området.

Artikkeltags